Een duwtje aan het consumentenvertrouwen

gyonplaatZal ik het deze keer hebben over de discussie van de zwarte piet of over de lichte stijging van het consumentenvertrouwen?

Zwarte piet blijft dit jaar gewoon bij de grote retailers zoals bijenkorf en de supermarkten. Dus deze discussie is in de Retail niet relevant.Dan heb ik het liever over het consumentenvertrouwen.  Hiervan is de invulling van de berichtgeving divers en dan zit het verschil met name in de woordkeuze.

Een van de koppen luidt:  “de consument minder pessimistisch” , een andere kop: “consumentenvertrouwen licht omhoog” en weer een andere nieuwsbron meldt:  “consumentenvertrouwen op hoogste punt in 2 jaar”. Ik vind dat altijd moeilijk lezen, want kan nooit geheel duidelijk krijgen wat bij ieder afzonderlijke berichtgeving als nulpunt wordt gebruikt.

Lichte kettingreactie

Maar zonder dat ik me daar in verdiep , neem ik de berichten  graag aan en ik merk in mijn werk en sociale omgeving dat er ook een lichte kettingreactie komt richting positivisme. En het nulpunt of index wat ik hiervoor gebruik is ook vaag, maar ik bedoel dan sinds een lange tijd!

Het weer zat ook mee, de herfst begon, wanneer de herfst ook zou moeten beginnen. Dit is voor de kleding – en schoenenbranche positief.

In de afgelopen 4 jaar hebben in mijn omgeving verschillende huizenbezitters, een ‘te koop’ – bord in de tuin gehad en de laatste 2 maanden zie ik nu regelmatig verkocht op de borden staan. Dit is goed voor de DHZ branche.

Veel opdrachtgevers van ons, zijn bezig met innovatie en aanpassingstrajecten in de Retail online en offline. En de geluiden hierover laten horen dat de ondernemers dit niet alleen doen uit noodzaak maar ook uit zin en wil.

Passie en enthousiasme

Andere kennissen van mij hebben deze week een nieuwe meubelzaak geopend, 3 x zo groot als hun vorige winkel en nu  op een a1 locatie. De opening was zeer goed bezocht en de winkel werd geprezen om de look en het assortiment en tegelijkertijd werd er meer gesproken over het ondernemerschapsgedrag van dit stel. Dit is op en top enthousiasme en energie en dus passie. En de energie waart daar nu nog rond.

Ook het sentiment in mijn dagelijkse werk is verbeterd. Of het nu gaat om een workshop, training, coaching of advies, de sfeer onder de desbetreffende is vertrouwen en er stroomt weer energie tot creativiteit en initiatieven.

Duwtje

De klant heeft nog wel een duwtje in de rug nodig hebben, iedere consument heeft te maken met een stuk cognitieve dissonantie bij een aankoop,  want de lichte stijging van het consumentenvertrouwen, wordt hier en daar nog wel door feiten ( “retail in 2014 nog steeds onder druk”) tegengesproken.

De verkoopmedewerker kan hier een belangrijke rol in spelen, hoe overtuigender deze is over de goede keuze die de klant maakt in de aankoop, hoe kleiner de cognitieve dissonantie.  Hoe beter de verkoper de juiste koopmotieven van de klant kan herhalen, hoe meer je de klant helpt!

Fijn, we zijn meer bezig met het coachen op de kunst van het krijgen in plaats van sturen op een negatief sentiment.

En ik ga daar nog een bijdrage aan leveren, door dit weekend mijn Sint en Piet inkopen te doen.

Groetjes Guyonne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024