De winkelvloer is niet sexy!

De winkelvloer is niet sexy! 

Vroeger, toen ik nog bedrijfsleider was van een groot warenhuis deed ik een schokkende ontdekking. Retailers vinden hun winkelvloer helemaal niet sexy. Welnee. 

Het hoofdkantoor. Dáár gebeurt het. 

Marketing! Dat is pas sexy, lekker mooie en hele dure campagnes bedenken en maken.

Inkoop, ook ongelooflijk sexy! Inkopers (pardon, buyers) zijn namelijk net mensen en zijn ook gewoon dol op kopen, kopen, kopen. Met andersmans geld. Nog beter! 

Vastgoed, ook sexy! 

Proces-optimalisatie, ook bere-sexy! Lekker meetbaar. Groene en rode bolletjes. Operational excellence! 

ICT is ook sexy. Lekker investeren in nieuwe kassasystemen, of in een uber-gelikte website/ webshop.

Maar die winkelvloer? Nee zeg. Daar lopen klanten. En medewerkers. Pardon, personéél. En het is zo een gedoe daar. Al die banale dingen. Ramen lappen, stofzuigen, schappenplannen inrichten, kleding vouwen, tasjes aanvullen, kassarollen vervangen, zieke medewerkers, pauzeplanningen maken en klanten helpen. Vreselijk banaal allemaal. 

Dus, de echte decision makers komen er het liefste zo min mogelijk. En als ze er al eens komen lopen ze bij voorkeur zo snel mogelijk hun verplichte ronde over die akelige winkelvloer, begroeten hun collega’s bij voorkeur niet eens, laat staan dat ze bezoekers en potentiële klanten herkennen, erkennen of zelfs helpen kopen, nee hoor, dat is hun baan niet.

Na deze verplichte ronde verschuilen ze zich vervolgens weer zo snel mogelijk achter hun mailbox, Excel- of SAP-systemen en vergaderkamers om weer bezig te gaan met de écht belangrijke zaken van een winkelorganisatie.

Maar lieve dames en heren retailers, het gebeurt écht op de winkelvloer. Al die sexy-inspanningen moeten dáár verzilverd worden. E-commerce heeft op dit moment al een enorm omzetaandeel weggesnoept van de ‘echte’ detailhandel, en dit aandeel wordt waarschijnlijk nog veel groter, maar verdorie, in de meeste branches wordt nog steeds de meeste omzet gerealiseerd op de winkelvloer! Zelfs volgens de meest sombere voorspellingen… Dus, wanneer valt dát kwartje nou eens?

Change or die hoorde ik het afgelopen jaar regelmatig. Maar niemand lijkt echt te willen veranderen. We steken gewoon lekker nog meer tijd en energie in al die wél sexy middelen en… We hebben gelukkig massaal ook nog een nieuw ‘sexy’ speeltje ontdekt. Hoera! ‘Omni-channelling’. Nieuwe technieken. Tuuuurlijk. Doen! Maar óók, of misschien wel vóóral investeren op de winkelvloer.

Met alleen een iPad op de winkelvloer ga je de wedstrijd echt niet winnen. En ook niet met bere-sexy twitter-mirrors en of RFID-chips of kledinghangers of whatever. 

Je gaat de wedstrijd wél winnen door het winkel- en koopgedrag van je bezoekers en potentiële klanten écht te kennen én te begrijpen om je winkelomgeving daar perfect op af te kunnen stemmen. Het wordt tijd voor de onweerstaanbare winkel!

Kortom, lieve retailers. Change or die. En die change moet plaatsvinden op de winkelvloer.

Maak er een verleidelijke dag van. Elke dag ? 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024