DHZ-branche moet zichzelf verbouwen om te overleven

DHZ-branche moet zichzelf verbouwen om te overleven

De DHZ-branche staat onder druk. Sinds 2008 is het aantal doe-het-zelfwinkels met maar liefst 25% afgenomen. Er is een radicale verandering nodig, want de economische vooruitzichten zijn somber: over twee jaar zal er nog eens 8,9% minder geïnvesteerd worden in woningen dan in 2011. Wat kunnen bouwmarkten doen om het tij te keren? Het antwoord ligt in een creatieve en strategische herijking. 

Verschijningsvorm opnieuw overwegen

De veranderingen in het retaillandschap vragen om een drastische koerswijziging. Een lager omzetniveau én minder brutomarge maken het absoluut noodzakelijk om nú serieus te kijken naar een nieuw en realistisch businessmodel voor de toekomst. Onderdeel daarvan is een kritische heroverweging van de huidige verschijningsvorm. Heb je als bouwmarkt al die vloeroppervlakte eigenlijk nog wel nodig? En hoe kunnen al die vierkante meters optimaal worden benut, zodat het weer met recht 'verkoopvloeroppervlakte' mag heten? 

Inspiratie to go

Bouwmarkten doen er goed aan over de grenzen van de eigen branche heen te kijken voor inspiratie. Neem Albert Heijn. Met de AH to go-formule voorziet Albert Heijn in de behoefte van klanten om direct te consumeren, terwijl aan de andere kant met de XL-formule een zeer uitgebreid totaalassortiment wordt geboden. De marktleider biedt sinds kort ook een thuisbezorg– en afhaalservice. Hiermee kan de gemaksconsument boodschappen online bestellen en thuis laten bezorgen óf afhalen. En voor dat afhalen hoeft hij zijn auto niet eens uit… 

DHZ walk-ins

Hoe het voorbeeld van Albert Heijn in de DHZ-branche zou kunnen werken? Misschien volstaan enkele grote filialen met het complete assortiment, op centrale plekken in Nederland. Met daarnaast kleinere bouwmarkten, waarvan er altijd wel één in de buurt zit. Bij deze ‘DHZ walk-ins’ kun je terecht voor aankopen die je direct nodig hebt. Producten die je vaak vergeet of die opraken tijdens het klussen, zoals verf, schroeven en handgereedschap. Je kunt bij deze vestigingen óók het complete assortiment online bestellen via tablets en er je bestellingen afhalen. 

Open voor vernieuwing

Wie denkt dat de doelgroep doe-het-zelvers te traditioneel is ingesteld voor zoveel vernieuwing heeft het mis. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat doe-het-zelvers vergelijkbare behoeftes hebben als supermarktkopers. Er is in toenemende mate vraag naar advies, service en gemak. Een lage prijs is hierbij randvoorwaardelijk. Dus waarom zou een supermarktkoper wel klaar zijn voor zoveel vernieuwing en een doe-het-zelfkoper niet?

Klaar voor de toekomst

De hedendaagse doe-het-zelver is veranderd. Hoe zorg je er dan als bouwmarkt voor dat doe-het-zelvers producten bij jou bestellen en graag bij jou over de vloer komen? Dat vraagt om een herijking van het locatiebeleid, prijsbeleid, marktpositionering, productmarktcombinaties, verschijningsvorm en distributiekanalen, waaronder online. 

De cijfers maken in ieder geval één ding duidelijk. Het is voor DHZ-formules belangrijker dan ooit om nú strategische keuzes te maken. Durf scherpe keuzes te maken, is daarbij het devies. Zodat de doe-het-zelver in de toekomst het geld dat hij dan nog besteedt, bij jou uitgeeft. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024