Interview met Pieter Joost Verhoef van Adobe Benelux

Interview met Pieter Joost Verhoef van Adobe Benelux

 Lees het complete interview

Ik ben Pieter Joost Verhoef, ik werk bij Adobe Benelux. Daarbinnen verkoop ik onze marketing cloud oplossingen. Wij zijn meer bekend vanuit de creative cloud, de photoshop oplossingen en de oplossingen waarmee je bijvoorbeeld mobile websites en mobile apps bouwt. Alles voor de creative professional, maar we hebben ook een hele suite aan oplossingen voor de marketing professional. Daarmee ondersteunen we wat er gebeurt met de content nadat de creative professional ermee klaar is. Het voordeel is dat de twee omgevingen ook nog geïntegreerd zijn.

Oké. Nou dat zijn ook wel een beetje de innovaties die jullie dan in de retail brengen. We zijn hier in de Amsterdam Arena. Welke retailer is dan volgens u de absolute kampioen op dit moment, en waarom?

Er zijn heel veel.. moet ik al vast voorzeggen, heel veel kampioenen op deelgebieden. Er zijn dus bepaalde kampioenen die het heel goed doen op cross channel ervaringen. Dan heb ik een Bergeries bijvoorbeeld in gedachten, maar er zijn ook eigenlijk heel veel andere grote namen te noemen. Die ik vooral als voorbeeld wil noemen is Nike. Dus een retailer en een brandmanufacturer zoals wij dat noemen, die het voor elkaar heeft gekregen om hun marketing, dus de verschillende disciplines die je in marketing hebt, dus het aantrekken van nieuwe klanten, het zorgen dat ze converteren op je verschillende sites en apps en dat soort zaken, en het analyseren van je klanten om later die hele ervaring opnieuw weer te voorzien van de betere inzichten om dat te integreren. En.. nou het zal je niet verbazen dat het een grote klant van ons is, maar we kunnen ook zien in vergelijking tussen.. in hun branche, dat zij het goed voor mekaar boksen om intern de organisatie op deze tools te laten samenwerken. En daar kunnen wij niet alle credit voor nemen, we hebben wel de omgeving zo gebouwd dat het mogelijk is, maar wat we bij heel veel klanten zien is dat die nog zoeken naar de manieren om, wat de tools al kan, om dat intern in de organisatie voor elkaar te krijgen. En daar is Nike in het bijzonder goed in geslaagd. Ook omdat ze hun indirecte- en directe kanaal van dezelfde omgeving voorzien. Nou dat is, als je het al voor mekaar hebt gekregen om de marketeers met elkaar te laten samenwerken, dan is het nog de volgende stap om marketeers van verschillende kanalen met elkaar te laten samenwerken. En dat doen ze erg goed, dus vanwege die reden wil ik hun graag uitlichten eigenlijk.

Oké. En u noemt nou heel veel internationale retailers zeg maar, hoe ziet u dan de toekomst van de Nederlandse retail? Heeft daar bijvoorbeeld e-commerce en mobile daar een grote rol in, en hoe ziet u die toepassing bij uw bedrijf?

Ja, nou we hebben een aantal  klanten in Nederland die voorop lopen in de race, zullen we maar even zeggen. Daar is Philips een goed voorbeeld van. In retail zou ik Ahold en Bol.com willen noemen. Maar wat ons enige zorgen baart, als je ook kijkt naar het buitenland, is dat we in Nederland kleinere stappen nemen dan ze in het buitenland doen. Dit heeft enigszins te maken met de investeringsbereidheid en ook het investeringsklimaat in retail op dit moment.

Want als je dat in Nederland bekijkt, niet alleen procentueel gezien, maar ook puur qua volume.  Maar het heeft ook te maken met, iets wat we wat minder goed begrijpen, wat in Nederland altijd heel sterk is geweest, en nog steeds is, de ondernemingsdrift. En met name de internationale expansie daarvan. Er zijn maar weinig voorbeelden in Nederland, eentje die niet perse retail is maar wel een goed Nederlands voorbeeld is bijvoorbeeld Booking.com. Die heeft het eigenlijk voor mekaar gekregen om hun Nederlandse model wereldwijd uit te rollen. De mogelijkheden van het web en digital, van marketing en e-commerce online, is juist dat je dat met dezelfde investering kan doen. En we zien toch veel retailers in Nederland hun propositie opbouwen, en heel lang in Nederland blijven voordat ze over de grens gaan. En ik denk dat het wel tijd wordt om daar die volgende stap te gaan nemen om naar het buitenland te kijken met de propositie die je in Nederland hebt opgebouwd. En de mogelijkheden zijn er echt volop om dat bijvoorbeeld eerst online te doen. Om in het buitenland eerst online ervaring op te doen voordat je daar fysiek begint. Dus dat soort stappen die zien we nog wel als kansen  zullen we maar even zeggen. Maar er gebeuren in Nederland ook hele mooie dingen en dat is soms heel erg onderbelicht. In Nederland hebben we een heel goed start-up klimaat, zelfs zeker gezien de gebrekkige grote fondsen die daar in investeren, zijn in Nederland innovaties heel goed. Adobe partnert ook met een aantal van dat soort bedrijven. Als het om mobile gaat bijvoorbeeld specifiek dan zijn we in Nederland eigenlijk redelijk ver. En dat verbaast me dan weer dat dat in de internationale pers weer wat minder naar voren komt. Dus we hebben onze marketing en onze expansiedrift, die we van de VOC zouden moeten hebben overgehouden zal ik maar zeggen, en waar bedrijven als Unilever en Heineken groot mee zijn geworden, die zouden we bijvoorbeeld online zeker wat meer kunnen benutten. Maar gelukkig zijn de kansen daar wel volop.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024