Interview met Richard Verhoef van Crystalloids

[vc_row][vc_column width=”1/1″]

Interview met met Richard Verhoef van Crystalloids en Crystalloids Innovations

Crystalloids is een bedrijf dat nu 7 jaar bestaat. Het is begonnen om grote bedrijven te helpen hun marketing en sales effectiever te maken. Dat houdt in dat we systemen implementeren, ook bestaande systemen bij bedrijven verbeteren. Een jaar of 2 geleden hebben we een nieuwe tak opgericht en die heet Crystalloids Innovations. Daar hebben we ons meer gericht op één specifieke industrie en dat is de race-industrie. Dat kwam omdat we een product gemaakt hebben en dat product heet Inside Us, wat hetzelfde kon als wat we deden in het andere bedrijf, alleen dan automatiseren we het helemaal weg.

 

Wat ik begrijp is dat het weer teruggebracht is naar een echt product. Wat zijn daar de voordelen van in jullie markt?

Als consument ben je tegenwoordig zo gewend om kleine applicaties te gebruiken die jou het antwoord geven. Wat wij wilden is dat we ook de medewerkers in het bedrijf en de klanten van die bedrijven hetzelfde gebruikersgemak konden geven in het gebruik van informatie die in het bedrijf beschikbaar is. Wij vroegen ons af: waarom kan Google wel een hele eenvoudige gebruikersinterface leveren waar je niet bij hoeft na te denken, zodat het voor iedereen te gebruiken is.

Wat je ziet is dat het gebruik van informatietechnologie voor de consumentenmarkt verder was en verder is dan voor de grote bedrijven, wat altijd andersom geweest is. In grote bedrijven had je het eerste mailverkeer en tegenwoordig hebben consumenten meer gebruikersgemak van interne bedrijfssoftware.

 

Wat hebben jullie daarvoor gedaan?

We zijn met Google gaan bellen: hoe doen jullie dat dan. Google had bedacht dat ze die technologie ook beschikbaar wilden stellen voor bedrijven. Twee jaar geleden ben ik daarmee begonnen. Ik had een idee voor een applicatie voor bedrijven, dus ook weer voor klanten van bedrijven en dat hebben we gemaakt en op de markt gebracht. Dat sloeg aan en het grootste verschil met de meer traditionele instrumenten is dat ons product gebruikt kan worden door stagiaires en door de directeur en alles wat daartussen zit.

 

Dat is een voordeel. Dat is voor het interne proces, de levering van het product. Welke voorbeelden kun je noemen die zich nu afspelen in jullie markt. Noem een voorbeeld in de retail.

Een van onze klanten is een hele grote organisatie die parkeerplaatsen aanbiedt. Wat die wil is niet dat ze alleen maar kijken naar hoeveel parkeerplaatsen er nog vrij zijn, maar om dat te combineren met het communiceren naar klanten dat er vandaag nog parkeerplaatsen vrij zijn, dat je een klant kunt informeren dat hij dichter bij zijn bestemming kan staan.

 

Het is ook het meedenken met de consument. Het is niet alleen maar dat er meer omzet gegenereerd kan worden, maar het is ook meer het verwachtingspatroon van de consument invullen.

Ja, en daarbij moet je één stap verder gaan dan technologie aanbieden aan een bedrijfsanalist, want die kan nu niet analyseren of hij vanmiddag iemand een mailtje moet gaan sturen of die parkeerplaats nog vrij is, dus je moet het gaan automatiseren tot het niveau dat als je ziet dat de klant zich beweegt naar jouw bestemming en het dan nog relevant is voor hem om hem te waarschuwen dat er een parkeerplaats dichter bij zijn bestemming is, hem dat op dat moment te melden. Dat kan niet meer met klassieke, traditionele, statistische software, daarvoor moet je de weg automatiseren.

 

Het is dus een product geworden dat het voordeel heeft dat het veel makkelijker inzetbaar is. Is het inzetten van dat product voor ieder bedrijf weggelegd qua kosten?

Grote bedrijven hebben vaak heel veel data. Je zag dat het ze met de traditionele technologie niet lukte om dat goed te verwerken. Daardoor waren ze miljoenen kwijt en werkte de business case niet meer, want dan was het gewin te klein om al die kosten te dragen. Een bedrijf als Google heeft zoveel bronnen en middelen, zoveel computers dat grote bedrijven er makkelijk bij hen erbij kunnen, maar kleine bedrijven kunnen voor hele lage kosten ook toetreden tot diezelfde technologie. Je kunt ook als kleine winkelier van die technologie gebruik maken.

Wat wij als Crystalloids Innovations doen is om die technologie ook echt voor een product in te zetten, zodat ze eigenlijk niet meer weten hoe dat werkt. Het was eigenlijk onze dienstverlening, we zorgen dat dit dan weggewerkt wordt.

 

Dat is al een hele innovatie dat wij als consument of producent niet meer weten wat erachter zit. Als we gaan kijken naar de toekomst, welke ontwikkelingen zie je dan?

Ik zie dat het in de toekomst steeds verder gaat. Het gaat twee kanten op: de grote bedrijven kunnen weer veel persoonlijker worden. Als je 14 miljoen klanten in je database hebt zitten met 10.000 medewerkers, dan moet je ook maar zien welke klant bij welke medewerker verschijnt. Die kunnen van die technologie gebruikmaken om persoonlijker en relevanter te worden en die kleine bedrijven om nog steeds het inkoopvoordeel te hebben, dat ze weten: we moeten er niet 10 inkopen, maar 2, want we krijgen maar één klant daarvoor. Dus het werkt aan twee kanten.

 

Het mes snijdt aan twee kanten. Wat zijn dan de concrete stappen als je zo’n traject ingaat.

We hebben 3 fasen: we kristalliseren, we implementeren en we optimaliseren. Wat leuk is met de huidige stand van de technologie is dat je dat in real time kunt doen. Kristalliseren houdt in dat we naar de stand van de voorraad kijken. Heb ik nog wel of niet die Apple op voorraad staan. We kijken wat er vandaag gebeurt op de website, dat is real time informatie, en we voorspellen wat bijvoorbeeld een verkoper morgen moet doen met die twee stukken informatie. Een klant is op de website geweest, heeft gezien dat er een artikel is, maar heeft niet gekocht, maar hij was wel zover dat hij al zijn gegevens had achtergelaten en aangevinkt had dat hij ook geïnteresseerd is in informatie van het bedrijf. Je ziet nog steeds dat het artikel niet verkocht is. Wat is er dan mooier om vandaag een verkoper een telefoonnummer te geven van een klant met potentie om het artikel te kopen.

 

Ik hoor hier een win-win situatie consument / verkoper.

Ja, de klant blij, want die was even afgeleid toen hij online aan het shoppen was door zijn zoon: ‘pa waar liggen mijn hockeysticks?’ en dan denkt hij: ‘die heb ik nog ergens zien liggen in de schuur’ en hij loopt naar de schuur toe en ’s avonds of de volgende dag wordt hij even gebeld over het artikel waarin hij geïnteresseerd was dat hij wilde kopen voor zijn zoon omdat hij naar de middelbare school gaat. Dus een just in time oplossing voor de consument, de producent en de retailer.

[/vc_column][/vc_row]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024