Waar halen de sprekers op [R]etailing?! hun inspiratie vandaan?

[vc_row][vc_column width=”1/1″]Op What’s going on in [R]etailing?! zijn op 31 mei een aantal van de meest inspirerende en invloedrijke retailers te zien en te horen. Maar waar halen deze sprekers zélf eigenlijk hun inspiratie vandaan? Retailing.nl vroeg het hen.

Joey Janssen (manager Customer Experience en Omnichannel Swiss Sense)

‘Coolblue blijft binnen Nederland natuurlijk het schoolvoorbeeld. In het buitenland is Amazon indrukwekkend. Wat zij enorm goed doen is het pilotten, uitzetten en evalueren van innovaties. En ze zijn niet bang om dingen te testen die misschien niet werken. Nike is ook goed bezig. Vooral op het gebied van 3D-product-design, maar ook met het hergebruiken van materialen. Fietsenwinkel.nl is ook een mooi voorbeeld: zij blazen een oud vak nieuw leven in door een sterke online propositie en adviserende rol neer te zetten.’

Karin van Braam (Supply Chain Manager Sissy-Boy)

‘Wat mij betreft vindt innovatie momenteel duidelijk online plaats, niet zozeer in de winkelstraten. Een offline retailverschijnsel waar ik enthousiast over ben, is het toegenomen winkelaanbod op NS-stations. Sissy-Boy zit ook op verschillende stations, en we halen daar meer omzet per vierkante meter binnen dan uit winkels in de stad. Uit eigen onderzoek blijkt dat veel klanten iets kopen als bijvoorbeeld hun trein vertraagd is. Op die manier buigen ze een irritatie om naar een cadeaumomentje voor zichzelf.’

Wouter de Wolf (Marketing Manager Philips Lighting Indoor Segments)

‘Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de retail; de circulaire economie is ook iets waar we ons bij Philips Lighting mee bezighouden. Wat dat betreft vind ik Mud Jeans nog steeds een inspirerend voorbeeld. Dat heeft een volledig circulair concept op de markt rond spijkerbroeken die je least en terugbrengt, en zij zorgen ervoor dat er van dezelfde stof weer een nieuw kledingstuk wordt gemaakt.’

 

Niek Veendrick (CEO Greetz.nl)

‘Ik mag zelf in mijn vrije tijd graag op de racefiets stappen en tegen een berg op fietsen. Een heel mooi, klein merk in die branche is Rapha. Straightforward gezien verkopen ze eigenlijk gewoon fietskleding, maar zij zijn in optima forma transactie-overstijgend bezig. Het begint al met fantastisch inspirerende content op Instagram waar je wielrenners op de meest prachtige plekken ziet fietsen. Maar je kunt ook lid worden van de Rapha-club, ze organiseren events en hebben clubhuizen in grote steden over de hele wereld waar je naar binnen kunt gaan voor een kop koffie met anderen met dezelfde wielerpassie. Maar je kunt er ook je essentials kopen. En daar overheen bieden ze een geweldig goed product. Ze bouwen dus duidelijk hun merk niet op hun product; dat is juist de laatste stap bovenop een volledige community op social, op events, in clubhuizen. Ze verkopen een wielerbeleving. Een typisch voorbeeld van waar het in retail naar toe gaat, en waardoor je ook wegblijft bij zaken als verkopen op prijs.’

 

Egbert Hietberg (Commercieel Directeur 50Five)

‘Ik kijk met bewondering naar Amazon. Vooral wat betreft Echo, hun voice control device. Het is bijzonder dat ze dat apparaat in de markt zetten, maar dat het hun helemaal niet om dat apparaat gaat, dat mensen het gaan gebruiken en dat Amazon op basis van de data, cross- en upsell die ze ermee genereren nieuwe business proposities ontwikkelt. Het gaat dus niet meer over het product, maar over de abonnementen, de dienstverlening en upsell die het genereert. Dat vind ik een inspirerende strategie.’[/vc_column][/vc_row]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024