Mariette Steevens: ”De beste weg is per retailer verschillend.”

Logo Centric

Tijdens What’s Going on in Retailing 2015 hebben we Mariette Steevens, Business development consultant & strategic solutions manager supply chain solutions bij Centric. We hebben haar gevraagd wat het beste Omni Channel voorbeeld is, en wat Omni Channel in de toekomst voor retailers gaat betekenen.


”Ik denk dat door de technologische ontwikkeling de klant zich van steeds meer middelen kan bedienen om in contact te komen met de retailer. Het is aan de retailer om scherp te zijn van wat is er allemaal mogelijk en hoe bedien ik me van die middelen.” Marriete Steevens, Business Development Consultant bij Centric

 

[youtube width=”560″ height=”315″ video_id=”zzP43gsYSvQ” style=”style-3″ position=”left”]

Wat is volgens u het beste omni channel voorbeeld en waarom?

Wat we nu zien op Nederlandse grond, vind ik dat Hunkemöller heel erg goed bezig is met omni channel retailing en dan met name het integreren van alle kanalen, waarvan een consument zich bedient om in contact te komen met het merk Hunkemöller en de diensten c.q. producten, die Hunkemöller biedt, de service waarvan ze zich bedienen en de integratie van het online en offline kanaal.

En zouden veel meer bedrijven dat voorbeeld moeten volgen of wat is de beste weg?

De beste weg is volgens mij per retailer verschillend. Dat hangt heel erg af van het karakter van de retailer. Ik vind ook dat een copycat gedrag per definitie niet succesvol hoeft te zijn, misschien zelfs wel het tegendeel. Ik denk dat je heel goed moet kijken naar wat wil ik overdragen, hoe wil ik dat de klant mij ervaart, hoe wil ik dat de klant ervaringen opdoet. Zowel wanneer hij in de winkel is, wanneer hij offline is, wanneer hij iets van mij ziet in de omgeving. Dat is de boodschap, die ik wil overdragen aan mijn klanten en waarmee ik de klanten aan mij kan binden en doe dat op zo’n manier, dat je die klantbinding hebt, dat je de klant steeds een ultieme ervaring biedt, maar ook dat je uiteraard succesvol kunt blijven zijn, dus dat je winstgevend kunt blijven opereren. Wij hebben daarvoor gezegd van: customers intimacy meets operating excellence. Wat misschien hele mooie termen zijn, maar eigenlijk is het gewoon heel kosten efficiënt die klant aan je te weten te binden.

En wat betekent dat voor de toekomst van omni channel en retail in het algemeen?

Ik denk dat door de technologische ontwikkeling de klant zich van steeds meer middelen kan bedienen om in contact te komen met de retailer. Het is aan de retailer om scherp te zijn van wat is er allemaal mogelijk en hoe bedien ik me van die middelen. Maar zeer zeker ook van, misschien is mijn concept helemaal niet goed meer en moet ik gaan kijken van hoe kan ik een nieuw business model gaan creëren, of hoe ga ik als kleine retailer of misschien zelfs als speciaalzaak, ook gebruik maken van omni channel retailing en ga ik een platform creëren met meer speciaalzaken of wel gericht op één thema of wel een winkelstraat kopiëren online en ga daar zoeken naar een verbinding of de modellen als abonnementen, die je ziet komen of sharing. Een auto kopen met meerdere gezinnen en daar gebruik van gaan maken. Dus ik denk dat er heel veel staat te gebeuren op het gebied van retailing waar retailers zich bewust van kunnen en eigenlijk wel moeten zijn.

Wat moeten de retailers dan morgen doen?

Kijken naar de stap die ze als eerste kunnen zetten uitgaande van hun bestaande middelen, hun bestaande propositie en ook kijken is die propositie inderdaad nog houdbaar richting …. nou, we hebben natuurlijk shopping 2020 gehad, wellicht moet dat het stipje aan de horizon zijn hoewel dat nog maar vierenhalf jaar na nu is. En welke stap ga ik daarnaast dan zetten om of wel ook online bekendheid te krijgen, of op de mobile devices ook inderdaad iets van presence te geven naar de klant, of hoe ga ik mijn eigen winkel transformeren dat het weer leuk wordt te winkelen en dat het niet pure uitstalling van alleen maar producten is.


What’s going on in (R)etailing?!

Brochure-What's-going-on-in-RetailingCentric was sponsor van het congres What’s going on in (R)etailing?! in de Passenger Terminal Amsterdam. Een unieke mogelijkheid om van koplopers in de retailsector (zoals Mango, Jumbo, McDonalds, Bas Groep, Macintosh Retail Groep, Subway, Walgreens en vele anderen te horen hoe zij succesvol zijn.

Meer informatie over het congres en alle sprekers is terug te vinden op de website van What’s going on in Retailing.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024