Mooi een gouden kooi!

Herken je dat? Eindelijk zit je daar waar je wil zitten. Waardering voor je harde werk. Trots zit je in jouw nieuwe auto. Alles geregeld. Een prachtig boven marktconform salaris, volop ontwikkel- en groeikansen, secundaire arbeidsvoorwaarden waar je ‘’u” tegen zegt……ja je bent wellicht onopgemerkt beland in een Gouden Kooi. Leuk voor op feestjes. Welkom!

En dan, dan is er de huidige markt. De boom met alle gouden kooien, is niet meer zo sterk. Je mag, jawel nog steeds dik betaald, maanden om je heen kijken naar een nieuwe uitdaging.

Vorige maand maakte ik het mee dat een prachtige vogel uit zo’n gouden kooi in de laatste ronde een nieuwe baan weigerde. Hij weigerde omdat hij arbeidsvoorwaardelijk horizontaal (!!) moest overstappen. Toevallig zat ik die ochtend bij de klant. Had ik er maar tussen gezeten, had ik deze procedure maar kunnen bemiddelen. Dan had ik deze kandidaat een beter beeld kunnen schetsen van de huidige markt. Van zijn gouden kooi waar hij vandaan komt. Van de concessies die hij straks zeker zal gaan moeten doen, want zijn luxe tijd raakt op. Dan zal hij met pijn in zijn buik terug denken aan dat moment dat hij NEE heeft gezegd. NEE tegen een prachtige uitdaging, maar ja, tja wel een horizontale overstap. Ik wil hem zeggen dat het geboden arbeidsvoorwaardenpakket, nog steeds een pakket is waar hij erg blij mee mag zijn. Dat ze juist voor hem het pakket opgeschroefd hebben. Kortom waardering voor wie je bent en wat je hebt bereikt. Een mooi pakket, een mooie functie en dat in deze markt!

De markt betaald nog steeds goed voor toppers die direct geld voor het bedrijf opleveren en risico wegnemen. Maar blijf zelf wel realistisch en wees bereid concessies te doen. Natuurlijk kan je geluk hebben. Maar de kans is groter dat als je te kritisch blijft, jij straks op de bank zit. Er is concurrentie. Wees realistisch, luister naar de markt en kijk in de spiegel.

Jammer!. Ik heb er een klant bij, dat wel. Maar toch had het me meer voldoening gegeven om deze prachtige vogel een gouden bril op te zetten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024