De P van Plezier

Om een heel klein beetje lente-gevoel te krijgen ging ik zaterdag bloemen kopen. Tulpen. Gezellig. De klant voor mij was een man die graag een mandje lavendel wilde afrekenen. Het mandje zag er nogal vrouwelijk uit, dus de bloemen-meneer keek zijn klant diep in de ogen en vroeg hem met een hele dikke knipoog of het een cadeautje was of stiekem voor hem zelf? De grap viel goed en de klant begon te lachen. "Nee, nee, het mandje is voor mijn schoonmoeder." "Jaja, dat zal wel…" zei de bloemen-meneer met wederom een dikke knipoog. "Goede keus, lavendel ruikt ook zo lekker hè… Maar pas op, straks wordt je vriendin jaloers. Je kunt maar beter 2 mandjes meenemen, dan is je vriendin ook blij toch?" En met een grote glimlach op zijn gezicht nam de klant voor mij niet 1, maar 2 lavendel-mandjes mee. Hij ging maar liefst 2 vrouwen blij maken vandaag! En ook ik moest lachen om het plezier dat beide heren hadden tijdens de transactie. "Ik wil graag een bos tulpen, en ik neem graag een extra bos mee voor mijn vriendin die komt eten." "Prima, dus het zijn allebei cadeautjes?" "Ja!" dacht ik. Die bos tulpen is ook een cadeautje. Voor mezelf. Dank je wel lieve bloemen-meneer. En zo liep ik met een extra bos tulpen én een grote glimlach terug naar huis. In de stromende regen. Maar ik had mooi mijn zo gewenste lente-gevoel.

Veel verkopers durven geen grapjes te maken
Juist in deze 'sombere' tijden is het hoog tijd voor plezier. Ongelooflijk soms hoe serieus we het leven met elkaar nemen. Want, zakendoen mag/ kan blijkbaar niet óók leuk zijn? Verkopers die proberen een glimlach te ontlokken aan hun klanten zijn zeldzaam. De rest is als de dood dat ze de plank misslaan. Het merendeel van ons consumenten vindt het ongelooflijk leuk om een goed gevoel te krijgen hoor, en dan maak je eens een slechte of misplaatste grap. Nouja, dan heb je ook iets om samen om te lachen toch?

Een glimlach meegeven kost echt niks extra’s
Ik ken helaas maar een paar bedrijven die dit écht begrijpen. Coolblue maakt heel veel 'grapjes' in al hun communicatie. Op de doos waar ze je bestellingen in verzenden, staan 'instructies voor extra uitpakpret’ en op de bodem bevestigen ze dat de bodem van de kartonnen  doos echt naar karton smaakt. Coolblue wil er letterlijk voor zorgen dat onze mondhoekjes omhoog gaan. Mona is wat mij betreft ook een zeldzame 'goed-gevoel-gever' Op de deksels van de Mona-toetjes staat altijd een leuk 'grapje' waarmee ze altijd voor een glimlach zorgen. Want, Mona, daar wordt je toch blij van. En zo hoort het. Als ik mijn zuurverdiende geld uitgeef, waar dan ook en aan welk product dan ook, wil ik er een goed gevoel bij krijgen! Of het dus een beamer is, een toetje, een bos bloemen of een nieuwe spijkerbroek, mij een glimlach meegeven kost jullie niks extra's… Waarom krijg ik ze dan zo weinig?

"We don't laugh because we're happy. We're happy because we laugh." ~ William James

Zullen we eens gek doen en wat meer plezier gaan hebben? Met je zakenrelaties, met je leveranciers, je collega's en vooral met jullie klanten?

Heel graag wens ik je heel veel plezier. En nog meer blije klanten. Dan maak je écht het verschil.

Maak er een plezierige dag van. Elke dag smiley

Chantal Riedeman | Shopoloog
Verleid je klant op de winkelvloer

 

 

2 COMMENTS

  1. March 25, 2013 17:42 Reply

    Bedankt Chantal voor je vrolijke en inspirerende  woorden. Ik ben het helemaal met je eens, we lachen met elkaar veel te weinig. Jammer want door meer te lachen wordt het leven toch stukken vrolijker. Daarom sluit ik mijn mailtjes ook af met;

     

    Een groet & glimlach,

     

    Karin Veldhuizen

    • April 08, 2013 18:42 Reply

      Hi Karin, dank voor je leuke reactie!

      Een groet en een glimlach terug 🙂

      Chantal 

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018