Storytelling. Geen woorden maar daden!

Storytelling. Geen woorden maar daden!

Onze huidige economie en maatschappij kenmerkt zich door de opkomst van ‘sociale commercie’. De dialoog is een product geworden dat ieder bedrijf, merk en ‘ja dus ook retailers’ in hun assortiment zouden moeten voeren. De enige manier waarop merken nog ècht zullen slagen en worden erkend is door leuk gevonden te worden (de like button) en nog beter: bemind! 

Als business connector en gepassioneerd story developer wil ik in mijn kick-off post op dit WGOIR blog graag 2 voor mij inspirerende inzichten delen. 

1} Storytelling krijgt kracht door deze 4 D’s: DNA, Delen, Durven en Doen. DNA maakt jouw business en dus jouw verhaal authentiek en ‘eigen’. Waar ligt de oorsprong van je bedrijf en wat wil je betekenen voor je klanten? Ofwel: wat kom je brengen? Delen is ‘key’. Je verhaal delen zodat het opgepakt wordt en doorvertelt. Delen is vermenigvuldigen. Zorg dat je jouw verhaal en een dialoog met je klanten, leveranciers en je netwerk als 1 van je producten ziet en zoek eventueel hulp in het ontwikkelen van dat product. Maar ga iets doen! Last but not least gaat het over durven. Het lef hebben om je eigen verhaal te ontwikkelen en te vertellen. Houd eens op met steeds maar naar een ander te kijken. Durf authentiek te zijn en bijzonder zodat consumenten jou om die redenen zullen vinden èn kiezen!

2} Storytelling gaat niet alleen over woorden maar ook over inzichten en beelden. De opkomst en groeiende populariteit van een platform als Pinterest, waarin alleen in beeld wordt gecommuniceerd, onderstreept de trend van onze behoefte aan beeldtaal. Een prachtig voorbeeld van beeldtaal storytelling is de etalage die Hermès in Tokyo liet maken door de Japanse kunstenaar Tokujin Yoshioka. Zijn augmented reality installatie trok de aandacht van menig passant en het filmpje dat door 1 van deze geboeide voorbijgangers is gemaakt is inmiddels ruim 300.000 maal bekeken op Youtube. Wat een geweldige reclame is dat voor Hermès! Zij durfden met het DNA van hun merk (shawls) zo iets bijzonders te doen dat mensen dit gewoonweg wilden delen…….

Bekijk de etalage van Hermés hier: http://youtu.be/gyNHJQzn3pw

Isrid van Geuns • IS WORKS

 

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018