De toegevoegde waarde van de fysieke winkel!

 

De toegevoegde waarde van de fysieke winkel!

 

Enige weken geleden had ik een aantal producten nodig.  Spontaan wist ik dat ik de meeste producten via internet kon bestellen.  Ik bestelde dan ook online zoals velen van ons dat tegenwoordig met enige regelmaat doen. Lekker achter je computer, alleen met een kop koffie. Ik had geen zin om de winkel door te lopen en daar tegen, veelal onvakkundig, personeel aan te lopen die geen antwoord weten op al mijn kritische vragen. Ik weet immers wat ik wil hebben voordat ik naar die winkel ga. Waarom dan advies aan horen waar ik niet op zit te wachten. Bovendien had ik geen zin om in de regen  te lopen en naar buiten te gaan. Ik bestelde mijn electrisch huishoudelijke producten online bij een van de grootste online aanbieders. Veilig en morgen in huis dacht ik nog.

Van een enkel product, waarvan het niet in mijn brein stond gegrift dat ik het ook online kon bestellen, besloot ik de volgende dag toch de regen te trotseren en naar  de fysieke te gaan om het product te kopen. Ik wist ook waar. Een grote discount retailer, daar moest ik zijn! Ik wist het zeker. Ik was daar voorheen vaste klant als het om vloermatten ging. Deze retailer zat daarom voor dit product in mijn mijn top of mind.  Bij binnenkomst zag ik nauwelijks klanten in de winkel. Het personeel was schaars. Na enig zoeken had ik iemand gevonden. Ik moest een droogloopmat hebben. Ik vroeg de verkoper (als test) wat is het verschil tussen een droogloop,- en schoonloopmat? Gelukkig, hij gaf mij het goede antwoord. Daar was ik blij mee.. Daarna toog ik naar de kassa. Ik was  daarbij niet van plan  mij, buiten mijn doelbewuste aankoop, te laten verleiden tot enige andere aankoop. Ik moest wel sterk zijn om strak door de winkel te lopen met mijn blik vooruit om me niet te laten verleiden tot impuls aankopen. Ik was sterk. Het lukte! Bij de kassa aangekomen zag ik de vestigingsmanager achter de kassa zitten. Enigszins voorovergebogen met zijn hoofd tot bijna in de kassa. De man keek me niet aan, zei me geen gedag en rekende vervolgens, zonder mij aan te kijken, met mij af.  Ik dacht nog wel,  “wat onvriendelijk. Die arme man zal wel balen dat er geen klanten zijn! Nu moet hij zelf achter de kassa zitten”. Ik  pakte na het afrekenen de mat op en probeerde die met 1 hand op te rollen.  In mijn andere hand had ik mijn tas met laptop, portemonnaie, boek e.a. zaken.  Het oprollen van de mat lukte me  niet. De mat was te dik en niet flexibel en paste zonder op te rollen niet in een plastic tas met daarop groot de naam van de retailer!

 De Vestigingsmanager keek schuin onder zijn arm door naar mij, schudde zijn hoofd (ik weet niet wat hij dacht) en deed niets! Helemaal niets! Ik was ontsteld. Ik was in shock. Ik moest zelf maar uitzoeken hoe ik dit oprollen van de mat moest oplossen, laat staan het opgerolde product in mijn eentje in een tasje stoppen  en dat terwijl die vestigingsmanager niets te doen had! Uiteindelijk lukte het mij de mat op te vouwen en ik dacht….… “ ik kom hier nooit nooit nooit weer. Had ik maar online mijn mat gekocht. Geen wonder dat hier geen klanten meer lopen. Volgende keer speur ik het online-net af naar een mat. Al moet deze uit Azie komen. Nooit betaal ik nog 18,95 voor zulke slechte service.”  Dat is raar. Ik betaal toch de waarde in euro”s voor mijn mat? Het gaat toch over het product? Of misschien niet in dit tijdperk?

De fysieke winkel gaat niet meer over alleen producten.  De prijs betreft niet meer alleen het product. De fysieke winkel en de waarde in euro’s gaan in de fysieke winkel over menselijke benadering, sociale interactie, verwennerij en  betoverende service. Precies over  dat wat ik achter mijn PC niet krijg! De fysieke winkel en de prijs gaan over “ het onderscheid maken t.o.v. het anonieme net”.   

Mijn volgende aankoop zal online zijn!

1 COMMENTS

  1. nel de jager
    January 21, 2013 16:27 Reply

    Je kunt 1 slechte ervaring niet veralgemeniseren. Wellicht heel goed om ook alle negatieve ervaringen die mensen hebben met online shoppen hier eens tegenover te zetten. 

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018