HBO creëert extra buzz rondom Game of Thrones met AR

Bron: Yourzine

Fans kunnen niet wachten op de start van het nieuwe seizoen van Game of Thrones. De officiële trailer van het achtste en laatste seizoen werd binnen 48 uur al ruim veertig miljoen keer op YouTube bekeken. Toch was het niet de trailer op YouTube maar een augmented reality technologie van Snapchat die volgens marketingexperts op SXSW in relatie tot Game of Thrones het meest besproken werd.

Het achtste en laatste seizoen van Game of Thrones zal vanaf 14 april 2019 worden uitgezonden in de VS. In Nederland is de start van het seizoen een dag later op Ziggo te zien. Tot die tijd zal er een enorme buzz zijn rondom de zes laatste afleveringen. Zoals gezegd is de trailer op YouTube al goed bekeken en speelde tijdens de Super Bowl finale biermerk Budweiser in een samenwerking met HBO al handig in op de buzz rondom Game of Thrones.

Niet alleen op social maar ook tijdens het event SXSW (South by Southwest) ging het veelvuldig over Game of Thrones, zo schrijft Next Reality. Vooral op de manier waarop zij bezoekers via Augmented Reality enthousiast maakte over het nieuwe seizoen was te prijzen. Het Amerikaanse televisienetwerk HBO maakt namelijk gebruik van de zogenaamde AR Market Tech Lenses van Snapchat om festivalbezoekers een ‘immersive experience’ rondom Game of Thrones te bieden.

Op het SXSW festival in Austin (Texas) heeft HBO op de beursvloer meerdere ruimtes gecreëerd rondom het thema ‘Bleed for the Throne’. Het moet niet alleen leiden tot meer buzz rondom het nieuwe seizoen maar ook tot meer aandacht voor de samenwerking tussen HBO en het Amerikaanse Rode Kruis om meer bloeddonoren te krijgen.

In de ruimtes van HBO zijn een viertal AR ervaringen gecreëerd die kunnen worden ontgrendeld aan de hand van afbeeldingen in de verschillende ruimtes. Zo is er een ervaring rondom een kaart van Westeros, de denkbeeldige wereld waarin Game of Thrones zich afspeelt. Een tweede gaat om een replica rondom ‘Hand of the King’ dat vooral in het eerste seizoen van de hitserie een rol speelde.

Daarnaast komen er op banners bloedrode tronen tevoorschijn van achter de portretten van de verschillende personages. Er tot slot is er een speciale ruimte gewijd aan een van de belangrijkste karakters uit de serie, Daenerys, waarbij haar schaduw verschijnt naast de silhouetten van haar Unsullied leger.

HBO is op SXSW lang niet het enige mediabedrijf dat AR ervaringen aan bezoekers biedt. Ook Amazon en Warner Bros maken op SXSW gebruik van Snapchat in combinatie van AR Lenses. Eerder werd de technologie van Snap, het moederbedrijf van Snapchat, al gebruikt bij een samenwerking tussen Nike en Foot Locker. In een Foot Locker flagshipstore werd het mogelijk om een dunk van basketbal-legende LeBron James van dichtbij te ervaren. Het leidde tot een enorme aandacht op social media. Alleen al de Tweet van LeBron James leidde tot 2 miljoen views, 12.000 retweets en 51.000 likes. Door het succes biedt Nike inmiddels de mogelijkheid om de dunk ook thuis te activeren. Hiervoor dien je simpelweg de ‘Snapcode’ van onderstaande visual via Snapchat te activeren.

De inspanningen van marketeers zijn de eerste grote stappen in een bredere adoptie van Augmented Reality. In 2016 stelde Tim Cook, CEO van Apple, nog dat de massa-adoptie van AR een ‘hele tijd’ zou duren vanwege de technische uitdagingen die het met zich mee brengt. Tegelijkertijd stelde Cook dat het uiteindelijk de potentie heeft om een wezenlijk onderdeel uit te maken van ons leven, net zoals ‘drie keer per dag eten’. De komende jaren zal duidelijk worden of die visie stand houdt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024