Hoe ICI PARIS XL de geheimen van succesvolle Youtubers ontrafelt

Hoe ICI PARIS XL de geheimen van succesvolle Youtubers ontrafelt

Brand ambassadors, we zijn er dol op. Misschien nog net niet zo dol als op influencers, maar wat zouden we graag influencers als overtuigd brand ambassador hebben. ICI PARIS XL wilde kijken of ze deze ideale combi konden maken. Hun eigen mensen omvormen tot Youtuber (creator) die een compleet nieuwe doelgroep bereikt. Een voornamelijk jonge doelgroep die heel erg geïnteresseerd is in beauty, maar zich op een heel andere manier oriënteert.

Directeur Marketing en Customer Experience Joost van Bergeijk geeft aan dat de pilot op 31 maart geëvalueerd wordt. “Een jaar geleden hebben we tijdens ons bedrijfsfeest een oproep gedaan dat we op zoek waren naar 10 beautycreators onder ons personeel. Wie het leuk vond, mocht een auditiefilmpje insturen en op basis daarvan hebben we tien medewerkers geselecteerd die wij een eigen Youtube-kanaal hebben gegeven. Al die kanalen beginnen met BE oftewel Beauty Expert. Al onze medewerkers in de winkel zijn namelijk ook Beauty Experts.“

Je eigen Youtube-kanaal

Maar goed, dan krijg je een Youtube-kanaal. Gelikte leader, mooie header, socials die er op afgestemd zijn, maar dan? Zonder enige marketing investering moesten de dames aan de gang om te kijken hoe groot zij een Youtube-kanaal kunnen maken op eigen kracht. En de een blijkt daar wat beter in te zijn dan de ander maar wat vooral opvalt is wat de organisatie heeft geleerd van de pilot.

“Voor ons is het echt een pilot om te zien hoe we op Youtube kunnen inzetten en hoe we hier het beste kunnen communiceren met onze abonnees. Je ziet bij onze kanalen niet direct dat het om een kanaal gaat van ICI PARIS XL. We laten wel beauty-advies zien met producten uit onze winkel. Wat we nu bijvoorbeeld hebben geleerd, is dat de dames het concept graag breder maken omdat enkel beauty te beperkend blijkt. Voor hen is het ook echt hard werken. Naast hun werk in de winkel moeten zij iedere week content leveren. Maar stuk voor stuk vinden ze het allemaal hartstikke leuk”, vertelt van Bergeijk.

Een andere realisatie waar hij tot kwam, is dat je wel echt talent moet hebben om Youtuber te zijn. “Het lijkt zo makkelijk. Je maakt een filmpje, zet het online en laat die likes maar komen. Dat kon misschien vijf jaar geleden. Maar nu moet je echt werk maken van je content. Organisch groeien is niet zo makkelijk. Bij onze creators kun je echt spreken van een organische fanbase, dus is er ook de nodige interactie. En dat is wat je wilt. Het mooie is nu zelfs dat we ook vanuit de organisatie steeds meer reactie krijgen van mensen die de vlogs volgen. Het gaat dus steeds meer leven.”

Uit de cijfers blijkt dat de volgers van de Beauty Experts voornamelijk tussen de 15 en 25 jaar vallen, juist de doelgroep die ICI PARIS XL wil bereiken. “Als wij hen nu al kunnen bereiken zal dit positief bijdragen aan de loyaliteit op lange termijn”, besluit Van Bergeijk.

Tijdens What’s going on in Retailing vertelt Joost van Bergeijk over de learnings van een jaar experimenteren met Youtube door de inzet van eigen medewerkers. Hij geeft insights in wat wel en niet werkt en kan ook vertellen over het vervolg van de pilot.

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018