Interview met Chris Meijers ABN AMRO

Interview met Chris Meijers

Sector Banker Retail ABN AMRO

Lees het complete interview

Mijn naam is Chris Meijers en ik werk bij ABN AMRO, en ik ben de Sector Banker Retail, en houd me bezig met name om trends en ontwikkelingen in de retail te onderzoeken.

Oké. En wat draagt uw organisatie dan vooral bij aan retail, wat zijn de innovaties daarin?

Nou kijk, onze innovaties als zodanig als bank in de retail sector zijn, zeg maar, staan in geen verhouding tot wat retailers zelf doen. Wij proberen wel met name innovaties en jonge nieuwe initiatieven te ondersteunen. We hebben onder andere een Startup Friday eens in de maand, waarop we jonge bedrijven, startende bedrijven, kunnen presenteren in een platform. Waarin wij als bank ook collega’s hebben die als mentor kunnen fungeren, om ze de inzichten die wij hebben mee te kunnen geven. En, zeg maar, de initiatieven die wij kansrijk achten, en die zijn er nog steeds genoeg, en die zullen wij ook financieel ondersteunen. Dat wordt case by case bekeken, maar ik wil wel benadrukken dat wij als ABN AMRO ook graag goeie ideeën, en ook ideeën waarvan duidelijk is dat ze een bestaansrecht hebben, ook willen ondersteunen.

Oké. We zijn op dit moment in de Amsterdam Arena, welke retailer is dan volgens u de kampioen van het moment?

Nou er zijn een aantal kampioenen, maar ik denk dat het belangrijk is om te zeggen van wanneer ben je eigenlijk een kampioen. En ik denk dat het met name belangrijk is als je nu laat zien dat je meegaat in de beweging die er gaande is. En dat is met name een beweging naar wat wij noemen cross channel retailing. Je bent zowel  in je fysieke winkel als op het internet aanwezig op een eenduidige manier, en zorg ook dat de boodschap in beide kanalen op een goeie manier terugkomt. Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar wat grotere spelers dan zie je een samenwerking van Ahold en Bol.com. Bol.com die puur op het internet zat, en Ahold met hun supermarkt presence. Nou die gaan nu bij elkaar. Ik denk dat die in hun cross channel gedrag dan laten zien waar het uiteindelijk naartoe gaat. Coolblue is een andere die eerst alleen maar online waren, en nu ook al een aantal jaar zogenaamde experience centers aan het openen zijn. Dus dat… zijn dat de winnaars? Nou ja, dat zijn wel bedrijven die het, denk ik, goed oppakken. Maar ook, zeg maar, als je kijkt naar hele jonge nieuwe, verfrissende ideeën. Daar zie je ook bedrijven, waarvan ik nog niet kan zeggen zijn het de winnaars van overmorgen, maar ik vind wel dat ze heel innovatief bezig zijn. En dan denk ik bijvoorbeeld aan een bedrijf als Hutspot in Amsterdam. Die eigenlijk een concept…. ja het is horeca, het is retailing, het heeft met kunst te maken, het heeft met shop-in-shop.. Heel innovatief, eigenlijk heel anders dan het was, maar ook wel weer heel verfrissend. Vind ik ook een winnaar.

Oké, dat is wel een heel interessant concept inderdaad. En, u zegt het eigenlijk al, de Nederlandse retail toekomst die gaat dan een beetje die kant uit. En speelt e-commerce daar ook een beetje een rol bij voor u?

Ja, mobile retailing wordt alleen maar belangrijker. Waar je zag van.. nu is kopen via internet wordt belangrijker, dat noemde ik met cross channel. Dan heb ik het over fysiek en online. Maar dat is dan online. En daarin zie je dat het kopen via tablet, via de smartphone, een enorme vlucht gaat krijgen. Dat is nu nog relatief in de kinderschoenen, zien we dat. Op je smartphone ga je vaak nog oriënteren, maar het echt kopen dat is nog een stapje verder. Maar de dag van morgen kan het niet anders zijn dan dat we een groot deel ook via de smartphone zullen gaan kopen. Dus wat dat betreft ook de tip aan de retailers; zorg ook dat je op die manier goed vindbaar bent. Dat je de tablet, of je smartphonepagina om het zo te zeggen, ook goed navigeerbaar is, omdat het ook het eerste contactmoment is met een consument die vaak impulsief kan kopen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024