Maarten Vaessen (Varova): “Onderscheiden op de relatie met consumenten”

Maarten Vaessen (Varova): “Onderscheiden op de relatie met consumenten”

Maarten VaessenIn de strijd om de consument draait het niet alleen om de transactie, maar ook om de relatie. Varova heeft daarom voor fashionbrand Men at Work een uiterst succesvolle app ontwikkeld, die de retailer in staat stelt om klanten op hun wenken te bedienen. Het is een kwestie van tijd voordat ook de andere fashionbrands van Varova over een dergelijke app beschikken. Maarten Vaessen geeft op 7 april tekst en uitleg tijdens What’s going on in (R)etailing?!. “Als het alleen draait om de transactie winnen we het nooit van de Zalando’s van deze wereld”

 


“Al onze webshops zijn gemigreerd naar een modern platform dat mogelijkheden biedt voor verdere groei. We steken veel tijd in big data waarvoor we onze eigen data-analisten inhuren en zijn nu bezig om de cut-off tijden in onze distributiecentra te verplaatsen richting tien uur ’s avonds”

Varova is het bedrijf achter fashionbrands zoals Sissy-Boy, Men at Work, Open32, Gsus en Tumble ’N Dry. “Stuk voor stuk brands die afzonderlijk te klein zijn om frontrunner te zijn in dit omnichannel-tijdperk, maar die samen wel over de noodzakelijke slagkracht, schaal en competenties beschikken om voorop te lopen”, verklaart Maarten Vaessen, één van de oprichters en partners van Varova. “We investeren veel in omnichannel. Al onze webshops zijn gemigreerd naar een modern platform dat mogelijkheden biedt voor verdere groei, we steken veel tijd in big data waarvoor we onze eigen data-analisten inhuren en zijn nu bezig om de cut-off tijden in onze distributiecentra te verplaatsen richting tien uur ’s avonds.” Dankzij de krachtenbundeling rukken de fashionbrands van Varova langzaam op van een positie in de omnichannel-achterhoede naar de kopgroep. Dat blijkt onder meer uit de app die een jaar geleden voor Man at Work is gelanceerd en die inmiddels meer dan 100.000 keer is gedownload. “Met die app kunnen klanten niet alleen artikelen kopen, maar ook net als bij Tinder swipen welke artikelen ze wel en niet leuk vinden. Zodra klanten een winkel binnenkomen wordt die app meteen geactiveerd. Ze kunnen artikelen scannen en daarmee hun eigen persoonlijke prijs opvragen. Bijna de helft van onze omzet verloopt nu via die app. In de eerste week van december was dit zelfs de meest gedownloade app in de Apple Store”, verklapt Vaessen.

Focus op relatie

De fashionbrands van Varova onderscheiden zich vooral met hun focus op de relatie in plaats van de transactie, juist ook in het online kanaal. “Als we ons online alleen maar richten op de transactie, gaan we het nooit winnen van de Zalando’s van deze wereld. Vandaar ook de app die we hebben ontwikkeld. Die stelt ons in staat om een relatie met onze klanten te onderhouden, ook als ze niet in de winkel zijn. Dankzij de alle data die we ontvangen, leren we erg veel over de voorkeur van klanten voor maten en stijlen. Dat stelt ons in staat om onze klanten veel betere suggesties doen dan alleen platte prijsaanbiedingen voor te schotelen. Tegelijkertijd proberen we onze online klanten naar onze winkels te lokken, waar ze meer inspiratie en advies krijgen.”

Daarvoor zijn nieuwe winkelconcepten nodig, stelt Vaessen. “Met Sissy-Boy hebben we nu winkels op zes grote stations in Nederland geopend. Dat zijn veel kleinere winkels die consumenten met een heel ander gedrag aantrekken. Dergelijke winkels zijn natuurlijk ideale ophaalpunten voor online bestellingen”, stelt Vaessen.

Varova

Aankleden van consumenten

In de vijf jaar dat Varova nu actief is in fashionretail, is Vaessen steeds meer tot de overtuiging gekomen dat er daadwerkelijk een revolutie gaande is. “En we staan nog maar aan het begin van die revolutie. De digitalisering neemt voorlopig alleen nog maar toe en niemand kan voorspellen waar die eindigt. Als we de consument achter zijn laptop of tablet vandaan willen trekken, moeten we hem in de winkel iets bieden wat hij online niet vindt. Noem het inspiratie, beleving of – als het om fashion gaat – styling, het aankleden van consumenten. Duidelijk is dat retailers van andere huize moeten komen om blijvend succesvol te zijn. Inspelen op maatschappelijke trends als authenticiteit, duurzaamheid en kleinschaligheid biedt daarbij een unieke kans.”


 

What’s going on in (R)etailing?!

wdwTijdens de 25e editie van What’s going on in (R)etailing?! op 7 april 2016 neemt Maarten Vaessen van Varova het publiek mee langs een tiental buitenlandse fashionretailers die hij nauw op de voet volgt. Daaronder zijn de bekende namen als H&M en Inditex, maar ook VF Corporation uit de Verenigde Staten en Fast Retailing uit Japan. “In een tijd waarin menige fashionretailer worstelt om overeind te blijven, hebben zij hun omzetten weten te verdubbelen. Je kunt bijvoorbeeld van alles zeggen over bijvoorbeeld de H&M-groep, maar uit de schoot van deze retailers ontstaan nu nieuwe, smaakvolle proposities die dankzij de wereldwijde infrastructuur razendsnel uitgerold kunnen worden. Dat maakt het erg interessant om hen te volgen.”

Meer weten over het congres? Bekijk dan What’s going on in Retailing.

Related Posts

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018