Disney is een goed voorbeeldbedrijf die volop bezig is met omnichannel retail

Disney is een goed voorbeeldbedrijf die volop bezig is met omnichannel retail

Martijn-LofversVolgens Martijn Lofvers (CEO & Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media) is het nog te vroeg om te zeggen wat het beste omnichannel-voorbeeld te noemen, aangezien slechts 16% van de omnichannel retailers winstgevend is. Een interview met Martijn over innovaties in de retailwereld, het combineren van de fysieke en online wereld en de winkelstraat van de toekomst.

“Het geheim van het succes van e-commerce zijn zo laag mogelijke handlingkosten in de logistiek om de fulfilment betaalbaar te houden. De combinatie van online en fysieke winkels vereist lage logistieke kosten en gelijke beleving voor de consument in beide kanalen”


 

De groei van online (eCommerce) is in het 4e kwartaal van 2015 sterker dan de omnichannel groei. Hoe zie jij deze ontwikkeling?

Het lijkt me logisch dat e-commerce sneller groeit, omdat dit een ander spel is, namelijk van groei mogelijk gemaakt door partijen in Private Equity die uiteindelijk deze oorspronkelijke startups voor zoveel mogelijk willen verkopen. Bij omnichannel is sprake van traditionele winkels, vaak familiebedrijven, die ook webshop voeren en vaak op winstgevendheid worden afgerekend.

Welke nieuwe innovaties in de retailwereld hebben jou meeste aandacht?

Beacons vind ik een interessante innovatie, niet zozeer om consumenten in winkel te volgen, maar om de beschikbare voorraden te scannen, zodat de schapbeschikbaarheid kan worden bepaald en geoptimaliseerd. Daarnaast zijn de moderne ordermanagementsystemen in staat om uit verschillende informatiebronnen gegevens te hallen om de optimale fulfilment vanuit kostenoogpunt te berekenen.

Wat is volgens jou het beste omnichannel-voorbeeld en waarom?

Ik denk dat het nog veel te vroeg is om het beste voorbeeld te noemen, omdat volgens een onderzoek door PwC in 2015 slechts 16% van de omnichannel retailers winstgevend is en zij (terecht) geheimzinnig hierover doen.

Combineren van de online en fysieke winkelomgeving, wat zijn succesfactoren?

Het geheim van het succes van e-commerce zijn zo laag mogelijke handlingkosten in de logistiek om de fulfilment betaalbaar te houden. De combinatie van online en fysieke winkels vereist lage logistieke kosten en gelijke beleving voor de consument in beide kanalen.

Wat zijn goede voorbeelden van innovatieve retailers en de mobiele strategie?

015D0000003qp2XIAQ_1447761114000Ik vind Disney een goed voorbeeldbedrijf die volop bezig is met omnichannel retail, maar ook heel goed beseft dat ze nog niet op alle fronten er al zijn. Aan de ene kant hebben ze een mooie, ‘responsive’ website voor mobiele devices waarmee je een trip naar hun parken kunt plannen, voedsel bestellen, foto’s opslaan, een Fast Pass bestellen en zelfs je hotelkamer kunt openen. Maar aan de andere kant erkent de Europese Vice president Supply Chain operations dat ze nog geen volledige zichtbaarheid op de voorraden in de warehouses en winkels hebben en dat ze een manier moeten vinden om een online bestelling vanuit elk voorraadpunt moeten kunnen worden geleverd.

Wat zijn de belangrijkste verwachtingen die consumenten hebben als het mobiel winkelen betreft?

Gemak, gemak en nog eens gemak.

De winkelstraat van de toekomst: hoe moet die er volgens jou uitzien?

Goede bereikbaarheid met de auto en openbaar vervoer. Parkeren moet weer aantrekkelijk worden, bijvoorbeeld op een intelligente manier betaald door de retailer waar een consument heeft gekocht. Uiteraard moet een winkelstraat verrassen op verschillende manieren. Retailers moeten hiervoor samenwerken met de ontwikkelaars van parkeer-apps zoals Yellowbrick en Parkmobile.

Welke boodschap ga je op 7 april 2016 meegeven tijdens What’s going on in (R)etailing?

Een omnichannel strategie is alleen te winnen als de juiste klantbeleving is gekoppeld aan een bijbehorende gesegmenteerde supply chain strategieën per productcategorie. Om de supply chains te verbeteren moeten retailers Point-Of-Sale data online doorgeven aan de meest strategische leveranciers, misschien wel alle leveranciers. Retailers zouden minder defensief moeten denken door bijvoorbeeld geld voor POS-data te willen vragen. Een verfrissende instelling van retailers door data te delen geeft energie om samen te werken met leveranciers.


What’s going on in (R)etailing?!

wdwTijdens de 25e editie van What’s going on in (R)etailing?! op 7 april 2016 is Martijn Lofvers voorzitter van de Supply Chain Boot Camp. In deze Boot Camp bespreek je met collega-retailers de laatste ontwikkelingen op het gebied van supply chain. Tevens  geven koplopers (zoals Ardjan van der Blonk (Supply Chain Manager Prénatal) inzicht in hun successen & lessons learned.
Meer weten over het congres?
Bekijk dan de website van What’s going on in (R)etailing?!.

 

Related Posts

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018