PlanningIT: Via betrokken medewerkers naar tevreden klanten

PlanningIT: Via betrokken medewerkers naar tevreden klanten
Retail is een sector in beweging. Het traditionele verkoopmodel is in een paar jaar tijd omgeturnd tot een volledige omnichannel beleving waarbij fysieke winkels en online verkoop elkaar naadloos moeten aanvullen. Het maakt de dynamiek nog groter in een bedrijfstak die toch al niet stilstaat.

Juist in die omnichannel revolutie is klantvriendelijkheid heel belangrijk. Als retailer wilt u uw klanten een perfecte winkelervaring bieden waarbij hij of zij via ieder kanaal perfect wordt geholpen. In zowel de fysieke winkels als bij de online klantenservice speelt de klantgerichtheid van uw personeel natuurlijk een sleutelrol. U kunt uw assortiment en winkelsfeer optimaliseren, maar als het klantcontact verloopt via een medewerker die niet de ‘x-factor’ heeft, krijgt de klant ook geen x-factor beleving.

In de visie van PlanningIT betekent aandacht voor de klant dus ook aandacht voor de eigen medewerkers. Met de juiste medewerker op het juiste moment op de juiste plek zorgt u voor een duidelijke focus op de klant. Waarbij uw medewerkers niet alleen op iedere plek en ieder moment klanten te woord kunnen staan, maar ook onderling contact kunnen hebben om een klant daadwerkelijk te helpen. Op die manier bouwt u een team waarin iedere medewerker zich een ambassadeur voelt voor uw merk. We tonen u graag hoe wij een personeelsgerichte organisatie helpen bouwen waarmee u als retail onderneming succesvol klantgericht kunt zijn.

De juiste persoon op de juiste plek. Altijd!

Wellicht bent u een van de vele retailers voor wie de personeelsplanning een behoorlijke uitdaging vormt. Zo heeft u niet alleen te maken met de opmaak van een goede forecast op basis van omzethistorie. U wilt ook rekening kunnen houden met actuele trends, geplande verkoopcampagnes en wellicht zelfs de weersverwachting. En met de kennis en competenties van uw werknemers als er bijvoorbeeld een nieuw product wordt geïntroduceerd waar u veel vragen over verwacht. Bovendien rijden op verschillende tijdstippen vracht- of bestelwagens voor met de nieuwe winkelvoorraad die zo snel mogelijk in de winkel moet staan of hangen.

Met onze SP-Expert tool helpen we retailers bij deze complexe planningsopgave. Alle relevante gegevens worden met SP-Expert verwerkt tot een optimale personeelsplanning. Met bestaande gegevens over bezoekersaantallen, koopconversie en verkoopcijfers als startwaarden. Maar ook bevoorradingsroosters, de campagneplanning, de weersvoorspelling en actuele trends in productaanbod en winkelpubliek kunnen worden meegenomen in de planning. Bij het samenstellen van het rooster kan de tool vanzelfsprekend rekening houden met personeelskosten, de actuele wet- en regelgeving, en de arbeidvoorwaarden. En uiteraard is er de mogelijkheid om personeel uit te wisselen tussen vestigingen, bijvoorbeeld bij onder- of overbezetting. Hoe complex uw planningsvraag ook is, met SP-Expert heeft u het onder controle.

Desgewenst kunt u de planning delegeren naar storemanagers,  kunnen medewerkers hun rooster zelf online inzien en ook – binnen door u bepaalde grenzen uiteraard – zelf helpen invullen. U combineert met SP-Expert een optimale planning met een zo groot mogelijke betrokkenheid van uw medewerkers.  SP-Expert maakt complexe materie toch eenvoudig en transparant!

Klantgericht communiceren door het hele bedrijf

Een van de grote uitdagingen binnen retail is communicatie tussen medewerkers. In organisaties waar 70% van de medewerkers non-desk is en op verschillende locaties werkt, is communicatie en samenwerking  lastig te organiseren. Ook willen we natuurlijk dat iedereen, in ieder filiaal altijd direct op de hoogte is van actuele promotie-acties. En leuke reacties van klanten kunnen de moeite waard zijn om intern te delen in de organisatie en zo de medewerker betrokkenheid te vergroten.

Op dit vlak vindt een enorme revolutie plaats. Waar in veel retail omgevingen het contact tussen het filiaal en hoofdkantoor nog wordt onderhouden door de shopmanager die de rest van de mensen mondeling op de hoogte houdt, beschikt u met een communicatieoplossing als Speakap over een modern sociaal netwerk voor de hele organisatie. Uw medewerkers delen eenvoudig hun kennis en informatie met elkaar. Met één druk op de knop heeft u bedrijfsnieuws direct bij iedere medewerker, waar dan ook. Zeker in bedrijven met zoveel non-desk medewerkers is Speakap de bindende factor tussen uw medewerkers. Het werkt net zo eenvoudig als de sociale netwerken die uw medewerkers privé gebruiken, maar uiteraard volledig veilig en afgeschermd. Speakap werkt op smartphone, tablet en computers en kan vanzelfsprekend gekoppeld worden aan bestaande HR, Workforce Management en E-learning toepassingen.

Klant- en servicegerichte medewerkers met verstand van uw producten

En die communicatie gaat dan ook verder dan communiceren met collega’s of het ontvangen van nieuws over promotiecampagnes en nieuwe productreleases. Bij ieder klantcontact wilt u dat uw medewerkers de beschikking hebben over actuele productinformatie. En bij voorkeur niet door lange  e-mail berichten vooraf, maar door zoveel mogelijk  gerichte informatie op het juiste moment beschikbaar te stellen op bijvoorbeeld de smartphone van de medewerkers. Dat kan in de vorm van korte en gerichte opleidingsmodules (brainsnacks), maar ook via innovaties als augmented reality. Actuele productinformatie op ieder moment en op ieder device.

Van medewerker naar ambassadeur

De rode draad bij dit alles is betrokkenheid. Betrokkenheid bij de klanten, betrokkenheid bij het eigen assortiment, betrokkenheid bij het bedrijf en betrokkenheid bij de collega’s. Betrokken medewerkers voelen zich medeverantwoordelijk voor uw succes. Betrokken medewerkers zetten net dat stapje extra om de klant tevreden te maken. En betrokken medewerkers komen met geweldige ideeën waar geen workshop met dure consultants tegenop kan. Onze oplossingen zijn gericht op het kweken en faciliteren van zulke betrokken en klantgerichte medewerkers.

Zo’n 250 retailklanten gebruiken onze oplossingen. Stuk voor stuk weten ze natuurlijk meer van retail dan wijzelf. Wij weten wél alles van het inspireren van medewerkers tot echte merk-ambassadeurs. Met onze planningsoplossingen zorgt u voor een ideale personeels-mix op ieder moment en iedere locatie. Met onze communicatieoplossingen is iedere medewerker slechts één klik verwijderd van al zijn collega’s en alle productupdates en klantinformatie, waar de medewerker zich ook bevindt. En onze geavanceerde onboarding en training tools helpen uw medewerkers bij hun groeipad van medewerker naar ambassadeur. We praten er graag met u verder over in een gesprek.

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018