Retailers over innovaties in de retailsector

Voorafgaand aan het congres What’s going on in (R)etailing?! vragen we sprekers alvast naar hun visie op de retailsector. Welke trends & ontwikkelingen houden zij in de gaten, welke nieuwe innovaties in de retailwereld hebben hun meeste aandacht en waarom?


Wat is in uw ogen de meest interessante ontwikkeling omtrent consumentengedrag op dit moment?

Maarten-de-vosMaarten de Vos, General Manager Dynamo Retail Group

Jarenlang voerde, mede door de ontwikkeling van internet, ‘de individualisering van de maatschappij’ de boventoon in de beschrijving van ontwikkeling van consumentengedrag. Het antwoord van internet werd social media, social media ontwikkelt zich nu weer naar faciliterend om mensen met dezelfde interessegebieden elkaar te laten ontmoeten. Dat kan ook nieuwe ruimte voor fysieke winkelconcepten creëren

 

Forever21Rob Cuijpers, Commercial Director Europe, Forever21

Door sociale media en web ligt de wereld open, door het gebruik van smartphone en wifi & 4g wordt informatie nog sneller verspreid en komt naar de consument. Consumenten verwachten tegenwoordig erg veel van de retailer, soms het onmogelijke tegen een geringe prijs.

 

Leon-SiepmanLeon Siepman, Manager ICT Fleurop Interflora Nederland

Merken moeten vechten voor hun waarde. Gebruik lijkt belangrijker te worden dan bezit. Oude bekende businessmodellen worden ingeruild voor nieuwe snel opkomende diensten die gebaseerd zijn op samenwerken en delen.

 

Serge-van-der-HooftSerge van der Hooft, CEO Beate Uhse

The shift our customer group made in the last years is really remarkable. From mainly male to a more than 70% female customer group is an impressive turnaround. We could serve this new customer group with the same concept so we had to change. This is not only a change of logo and corporate identity; it contains a complete turnaround of the company and the mindset of everybody – employees, board, shareholders, partners et. DVD is almost out of our assortments (although the so called “porna” is slowly coming back in) – so we have to think of new categories which are interesting for our female customers. So for example way more fashion, beauty, wellness etc. Also the managing of content is a real challenge. To differ ourselves from our competitors, we have to give more guidance (which is also the legacy of Beate Uhse herself). Recorded media died – but VOD is a new area to explore. 30% of all internet traffic is porn, so we will find new ways to enter the “porn market” from that side. People pay for high quality content like netflix which is rolling out in europe now. There are chances for us.
The move from our male target group from retail to internet was a danger in the past, but we adapted in time and now it brings only challenges. And we gained the female target group with the new concept.

 


Welke nieuwe innovaties in de retailwereld hebben uw meeste aandacht en waarom?

 

Maarten de Vos, General Manager Dynamo Retail Group

De ontwikkeling van toepassingsmogelijkheden voor 3D-printing vind ik zeer interessant. Het zou bestaande businessmodellen compleet overhoop kunnen gooien.

 

Rob Cuijpers, Commercial Director Europe, Forever21

De koppeling tussen online en winkels, maar ook RFID en Omnichannel

 

Leon Siepman, Manager ICT Fleurop Interflora Nederland

Verdergaande integratie van de on- en offline betalingsmogelijkheden. De mobiele telefoon speelt hier een belangrijke rol in en raakt niet alleen het betalen maar het hele aankoopproces. De markt heeft nog geen definitieve richting en de spelers zijn zoekende naar de oplossing die door de consument geadopteerd wordt. Mogelijk zullen nieuwe partijen de markt opschudden.

 

Serge van der Hooft, CEO Beate Uhse

Omnichannel strategy will be very important for us. It doesn’t matter in which channel the customer buys – they have to get the same (good) feeling everywhere. Retail has a new function, more inspiring – more showroom – more personal guidance and this really adds value to the brand. In the past it was not more than one person, more a cashier than an advisor. Retail is an important part of the omnichannel strategy and will develop in the coming years. “The new customer” is shopping in our retail with a mobile device in the hand and well aware of the competition. We are not the cheapest, but we add a lot of value by guiding, informing and pampering our customers – so the look at Beate Uhse as “the big sister” and sex expert. We want our customers to feel comfortable with us – in all our sales channels.


Welke nieuwe retailtrends houdt u nauwlettend in de gaten?

 

Maarten de Vos, General Manager Dynamo Retail Group

Vertaalslagen van online verkregen kennis door ‘Big Data’ naar fysieke retail.

 

Rob Cuijpers, Commercial Director Europe, Forever21

Ik verwacht een verschuiving van openingstijden door verandering van het consumentengedrag.

 

Leon Siepman, Manager ICT Fleurop Interflora Nederland

Nieuwe technische ontwikkelingen die in staat zijn het gedrag van klanten te beïnvloeden. Kwaliteit, service en duurzaamheid spelen steeds vaker een belangrijke rol, prijs is niet alles bepalend meer. Daarnaast zoeken de offline en online wereld naar een businessmodel waarin zij elkaar versterken.

 

Serge van der Hooft, CEO Beate Uhse

Optimizing the Omnichannel strategy and Customer Service (welfare of our customers) are main topics for the future.
Online this will be the development of VOD and payTV like netflix concepts.


Wat is uw belangrijkste boodschap die u tijdens ‘What’s going on in (R)etailing?!’ gaat delen met uw retailcollega’s?

 

Maarten de Vos, General Manager Dynamo Retail Group

Dynamo Retail Group B.V. werkt met zelfstandige ondernemers in twee franchiseformules en een inkoopcombinatie. Ik ga stil staan bij rol die je als retail service organisatie moet spelen.

 

Rob Cuijpers, Commercial Director Europe, Forever21

Internationale expansie kan erg goed zijn, maar oog houden op lokale gebruiken en mogelijkheden met in achtneming van eigen DNA

 

Leon Siepman, Manager ICT Fleurop Interflora Nederland

De retailers zijn de ’volgers’ geworden. Ontwikkelingen zijn steeds lastiger in te schatten omdat de klant steeds grilliger wordt. Dit komt doordat klanten zelf goed geïnformeerd zijn en hun eigen weg zoeken.

 

Serge van der Hooft, CEO Beate Uhse

To share our own long experience and to learn from others. We are active in a niche market – but very successfull, this make it an interesting business case for everybody. We had our golden and dark ages – we were, as a company, able to keep up with all the quick changes and became stronger than ever – based on a true vision and strategy in which everybody in the company believes in. Thats why we are very convincing and all our partners help us and believe in us (again).


Brochure-What's-going-on-in-RetailingWhat’s going on in (R)etailing?!

Bovenstaande sprekers staan op 16 april op het podium van het congres What’s going on in (R)etailing?! in de Passenger Terminal Amsterdam. Een unieke mogelijkheid om van koplopers in de retailsector (zoals Mango, Jumbo, McDonalds, EMTÉ, Macintosh Retail Groep, Subway, Walgreens en vele anderen te horen hoe zij succesvol zijn.
Absoluut hoogtepunt is de presentatie van Werner Vogels, CTO Amazon. Hij geeft een uitgebreide kijk in de keuken van ‘s werelds grootste online retailer.

Meer informatie over het congres en alle sprekers is terug te vinden op de website van What’s going on in Retailing.

 

 

Related Posts

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018