Bij welke winkels heeft u wel eens via internet producten gekocht?

Bij welke winkels heeft u wel eens via internet producten gekocht?

Bij welke winkels heeft u wel eens via internet producten gekocht?

Het GfK-consumentenpanel heeft gesproken… Op de vraag ‘ Bij welke winkels heeft u wel eens via internet producten gekocht?’ komen een aantal interessante resultaten naar voren.

De respondenten hadden de keuze uit de volgende ‘winkels’: supermarkt, drogisterij, kledingwinkel, schoenenwinkel, warenhuis, elektronicawinkel, doe-het-zelf winkel/bouwmarkt, woonwinkel, opticien, speelgoedwinkel, reiswinkel.

Wist u bijvoorbeeld dat….

[custom_list style=”list-1″]

  • 49% van de Nederlanders wel eens kleding online koopt en 40% consumentenelektronica?
  • de kleding bovengemiddeld door vrouwen online wordt gekocht (57%), terwijl de elektronica juist bovengemiddeld door mannen online wordt gekocht (53%)?
  • 41% van de ouderen in Nederland (65+) nog nooit online een aankoop heeft gedaan?
  • slechts 16% van de jongeren (<20jaar) een online aankoop bij een reiswinkel heeft gedaan?
  • van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 30-39jaar 90% ooit online iets heeft gekocht?
  • Nederlanders in het westen en 3 grote steden  vaker online een product hebben gekocht (82%) dan Nederlanders in het noorden, oosten en zuiden van Nederland (75%)?
  • de leeftijdsgroep 30-39jaar het vaakst producten via het internet koopt?

[/custom_list]

Verder blijkt dat mannen vaker dan vrouwen online een product hebben gekocht bij een supermarkt,

Elektronicawinkel, doe-het-zelf winkel/bouwmarkt, opticien, speelgoedwinkel, reiswinkel. Vrouwen daarentegen kopen vaker dan mannen online een product bij drogisterij, kledingwinkel, schoenenwinkel. Bij een warenhuis of woonwinkel is er geen verschil tussen beide geslachten.

Opvallend is verder dat 18% van de jongeren onder de 20 jaar nog nooit online een product heeft gekocht bij één van bovenstaande winkels. Deze leeftijdscategorie koopt ten opzichte van de andere leeftijdscategorieën opvallend minder vaak online een product bij een drogisterij, speelgoedwinkel of reiswinkel.

Kijkende naar de top 3 waar Nederlanders ooit online een product hebben gekocht staat de kledingwinkel met afstand (50%) bovenaan. Op plaats 2 staat de elektronicawinkel (40%), gevolgd door de reiswinkel (29%).

Marco Wolters (GfK) gaat op 9 april a.s. tijdens het congres What’s going on in Retailing tijdens een presentatie dieper in op bovenstaande uitkomsten, wat de verschillen tussen mannen en vrouwen zijn, tussen de verschillende leeftijdscategorieën en geografische verschillen. 

Speciale kortingsactie:

Wanneer u zich samen met een collega aanmeldt ontvangt de 2de persoon 50% korting op de deelnameprijs.

[custom_button text=”Direct aanmelden” title=”Direct aanmelden” url=”https://www.retailing.nl/congres/inschrijven/” size=”large” bg_color=”#FF5C00″ text_color=”#FFFFFF” align=”left” target=”_self”]

 

 

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018