What’s Going on in Peoples’ Minds – blog Helen van Trierum

What’s Going on in Peoples’ Minds

Het is nog niet officieel bekend gemaakt, daarom doe ik het nu. What’s Going on in Retailing gaat er in 2014 namelijk mee stoppen. Dus geniet nog maar van de 22ste editie van WGOIR, want de 23ste gaat er niet meer komen. Vanaf 2014 zitten er dus geen retailers meer in de zaal, staan er geen retail goeroes meer op het podium en worden er zeker geen retail blogs meer op www.retailing.nl gepubliceerd.  What’s Going on in Retailing stopt ermee. Want de consumenten, ik bedoel de mensen nemen het stokje van ons over. En zij noemen het What’s Going on in Peoples’ Minds, ofwel WGOIPM-2014.

De mensen zijn het zat. Decennialang hebben zij via trendwatchers laten weten dat zij steeds kritischer zullen gaan worden. Simpelweg omdat ze steeds meer informatie tot zich kunnen nemen. Ze hebben signalen afgegeven dat ze zelf aan de knoppen willen zitten. Ze hebben enorme databases laten vullen met hun aankoopgedrag. Ze hebben meegedaan met enquêtes en zijn in focusgroepen gaan zitten. Ook zijn ze gaan chatten, bloggen en twitteren. Kortom ze hebben er alles aangedaan om gehoord te worden. Maar of er echt geluisterd is?

Ze hebben namelijk nooit aangegeven dat ze in de rij willen staan of dat ze willen kiezen uit dertig soorten thee. Ze hebben nergens ingevuld dat ze graag door straten lopen waar alle winkels  op elkaar lijken. En dat ze paskamers zonder spiegels willen. Of dat ze graag onderhandelen voor een goede deal. Of dat ze willen studeren voor pensioen- of energiedeskundigen. Dat hebben ze nooit gevraagd. Dat hebben ze nooit gewild. Toch worden ze er dagelijks mee geconfronteerd.

De signalen zijn wel afgegeven,  maar nog onvoldoende opgepakt. En nu zijn de consumenten het dus zat. Ze willen weer als mensen behandeld worden. Ze bepalen hun eigen spelregels. En praten het liefst alleen nog met andere mensen. Om het gevoel van betrouwbaar advies te krijgen. En als professionele inkoper let hij bij zijn winkelkeuze vaak alleen nog op de prijs. Want hij ervaart verder nauwelijks nog onderscheid. En hij voelt het ook niet.

Maar die professionele inkoper wil wel iets voelen. Hij is tenslotte een mens. Daarom beloont hij de winkels (on- en offline) die er wel in slagen echt iets bij te dragen aan zijn dagelijks leven. Door terug te gaan naar de basis. Het bieden van oplossingen en vertrouwen.

Tijdens What’s Going on in Peoples’ Minds laten we mensen weer echt aan het woord. Nemen we een kijkje in hun dagelijks leven. Van geldgebrek, ruimtegebrek, inspiratiegebrek, keuzesstress, tijdgebrek, ontspanningsbehoefte.  Kortom het echte leven! Man bijt hond schuift bij u aan. Dat gevoel. En natuurlijk zijn de meeste mensen niet in staat exact te vertellen wat je als retailer moet doen. Maar ze kunnen je wel een kijkje in hun leven geven. De retailer die in staat is daar echt op in te spelen wordt beloond.

Kortom er is hoop. Uiteraard. WGOIPM-2014 moet daarvoor het podium worden. Of kunnen we het als retailers onder elkaar? In dat geval wordt WGOIR-2013 een spannende 22ste editie!  Het is wellicht de laatste keer dat je met collega-retailers in een zaal zit. Maar geen getreur, want je bent ook welkom in 2014, maar dan als jezelf. Als mens. Gewoon in je spijkerbroek.

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018