Een museumwinkel is de ultieme concept store.

Mijn huidige opdracht bij het van Gogh museum geeft me een interessante inkijk in een museumwinkel. En ik kom erachter dat een museumwinkel, in elk geval de van Gogh museumwinkel, een concept store is.

Tenminste als je met een concept store het volgende bedoelt: “Een winkel met een mix van merken en producten, een shopping experience, altijd innovatief en in beweging. Een winkel die zich richt op een bepaalde groep consumenten die allerlei producten vinden waarmee ze zich kunnen identificeren.” (bron: retailblog slowretail)

creatie van een “shopping experience”
Geweldig is natuurlijk dat je sowieso een doelgroep in je winkel krijgt die recent in eenzelfde ambiance rondgelopen heeft. Een specifieke tentoonstelling, dezelfde tijdgeest, of hetzelfde design. Deze “state of mind” kan geheel natuurlijk doorgetrokken worden in de museumwinkel. Dit maakt de creatie van een “shopping experience” gemakkelijker.

Naast het feit dan men zojuist eenzelfde soort ervaring meegemaakt heeft zijn er echter ook enorm veel verschillen. Ten eerste nationaliteiten, tenminste dat is bij het van Gogh het geval. Ik denk dat er geen winkel in Amsterdam is die minder dan 20% Nederlandse klanten heeft.

Bovendien is er een grote variëteit in leeftijden in musea. Er zijn schoolkinderen, babyboomers en alles ertussenin.

En dan interesse niveau verschillen. De bezoekers die echt een specifiek kunststuk willen zien en er een reis voor maken en diegenen die een “to do, to see’ lijstje afwerken.

Een centraal thema
De overkoepelende ervaring van een bezochte expositie en de keus voor het museum zijn genoeg aanknopingspunten om een mooie concept store neer te zetten. De verschillen geven de mogelijkheid een breed assortiment aan te bieden wat het idee van een concept store onderstreept.

Het assortiment heeft een centraal thema wat te maken moet hebben met de getoonde kunst, de artiest of de tijdgeest. Dit kan direct zijn in de vorm van een reproductie van een kunstwerk of abstract in de vorm van een uitsnede van een kunstwerk of de vertaling door een ontwerper van een kunstwerk. Kwaliteit van product en uitvoering is erg belangrijk zodat er ethisch omgegaan wordt met de originele kunst of kunstschat.

Een andere standaard eis is het feit dat het merendeel van de producten meegenomen moet kunnen worden in een koffer of tas. Dit stelt een aantal grenzen aan maat en gewicht.

Verder zijn er zoveel mogelijkheden dat het goed is grenzen te stellen zodat het winkelassortiment niet te breed wordt. Er zijn kansen voor producten voor allerlei budgeten zoals voor het kind op schoolreis en de nieuwe rijken uit Rusland. Er is plaats voor producten voor kinderen, mannen en vrouwen. Er zijn producten voor alle seizoenen mogelijk, bij de doelgroep is het immers altijd wel ergens winter of zomer. En dan vervolgens voor allerlei functies. Zoals voor in het huis, om te dragen, om je in te verdiepen, om naar huis te sturen, als aandenken etc. Zoals in alle assortiment ontwikkeling is ook hier “nee” zeggen belangrijker dan “ja” zeggen.

Het is een fascinerende wereld de museum retail, er zijn uitdagingen die je nergens anders tegenkomt en samenwerkingen mogelijk die ook uniek zijn.

Alles bij elkaar worden er in musea, en zeker in het van Gogh, concept stores gecreëerd. In mei gaat het museum weer open op het museumplein. Kom eens een kijkje nemen in de winkel. Het wordt inspirerend.

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018