Hubo wint op service

Hubo wint op service
DGN Retail (Hubo, Multimate, Decorette) heeft met Hubo  de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd. De onderneming die bestaat uit zo’n 300 zelfstandig ondernemers heeft roerige tijden achter de rug maar durft nu met recht te zeggen dat zij weer op de goede weg zijn. Een nieuwe koers zet in op maximaal lokaal aanwezig zijn en het verkopen van totaaloplossingen om klussers te ontlasten. Algemeen directeur Gertjo Janssen Heeft daarvoor samen met zijn  ondernemers gekozen. Hubo mag als formule namelijk niet inwisselbaar zijn. “Je moet continue je ondernemers op de hoogte houden en bij je gedachtegang betrekken. Zonder draagvlak kom je nergens, de bereidheid tot samenwerking bepaalt de kracht van DGN.

In 2015 kreeg DGN Retail, waar Hubo onder valt, een nieuwe eigenaar. En eerlijk gezegd, ging het toen niet best met Hubo (en, toen nog, Multimate en Fixet) in de markt. Dus het was tijd om kritisch te kijken naar de formules. En wat bleek? Er lag een verborgen parel. Hubo. Al die jaren waren de ondernemers van de verschillende Hubo’s een bekend gezicht in hun gemeenschap. Wilden mensen technisch advies, hadden ze hulp nodig of wilden ze gewoon degene bij wie ze hun nieuwe sloten bestelden kennen dan gingen ze naar de Hubo. En op die kracht besloot Gertjo samen met zijn team verder te bouwen.

Totaaloplossingen

En daar is nu een ‘nieuwe’ formule uit ontstaan. Alle winkels van voorheen Multimate worden omgebouwd en ook de Hubo’s krijgen een opfrisbeurt. Ze gaan over naar een nieuw concept en dat concept is net zo simpel als dat het briljant is: totaaloplossingen met persoonlijke service. Dus de ondernemer bij wie jij al jaar en dag je klusspullen haalt, kan je nu ook helpen bij een op maat gemaakte kast. Hij kan je adviseren welke sloten voor jouw huis het beste zijn en je vervolgens helpen met het inhangen ervan. Is je moeder nog niet toe aan wegkwijnen achter de geraniums? Ga naar je lokale Hubo en hij kijkt samen met je naar oplossingen om moeders nog langer zelfstandig te kunnen laten wonen.

“Voor onze onderneming is het belangrijk dat we niet inwisselbaar zijn. Kijk, er zijn genoeg bouwmarkten die prima producten tegen een prima prijs leveren. Maar onze Hubo’s en Multimates zijn in handen van zelfstandige ondernemers met kennis, kunde en vakmanschap.  Voor ondernemers en medewerkers is er een DGN Academy die voorziet in een compleet en doorlopend opleidingsprogramma.  Wil jij dus bekwaam advies en hulp dan kom je naar een Hubo”, vertelt Janssen.

Het budget dat mensen hebben voor die totaaloplossingen verschilt ook nog eens. “Je hebt jongeren met twee linkerhanden die niet willen klussen maar wel willen dat het goed gebeurt. En je hebt al wat oudere mensen die zeker willen zijn dat wat zij nu laten doen ook degelijk is en toekomstbestendig. Voor al die portemonnees biedt Hubo nu een oplossing.”

Testwinkel plust 30%

De eerste testwinkel in Woudenberg is open. Daar werd een Multimate omgebouwd naar een nieuwe Hubo. En nu al kan Gertjo spreken van een eerste succes. “30 Procent meer omzet. En niet op het standaard assortiment maar juist op de totaaloplossingen”, glundert Janssen. De winkel is dan ook echt anders ingericht. In het midden is nu alle ruimte voor de totaaloplossingen. Aan de randen het ‘gewone’ assortiment. Mensen komen nu voor de totaaloplossingen naar de winkel en kijken daarbij ook nog even naar het assortiment.

Hubo spreekt daarbij niet over sloten maar heeft het liever over Veilig Wonen. En zo gaan er de komende tijd nog meer dingen anders worden. Nou ja, eigenlijk wordt het niet veel anders dan wat Hubo altijd was. Want ook daar kwam Gertjo achter. “Als ik met onze ondernemers praat, vraag ik ze altijd wat hen uniek maakt. Waardoor zijn zij niet inwisselbaar? En altijd komt er dan uit dat hun klanten hen kennen. Dat mensen bij hen aankloppen voor hun kennis en advies. En dat is er altijd al geweest maar dat hebben we nog niet genoeg uitgedragen.”

Maximaal lokaal

Op woensdagavond zie je het merk langskomen als hoofdsponsor van het nieuwe RTL4 programma Doe het lekker zelf. Daarnaast gaat het merk Hubo de komende tijd nog meer geladen worden. En dan vooral lokaal. Zodat iedereen weer weet dat zij persoonlijke service krijgen bij hun vertrouwde Hubo.. Dat vertrouwen en ook het persoonlijke moet Hubo uitstralen in zijn gemeenschap. “Als je kijkt naar de totale DHZ markt dan is er een omzet van zo’n 3 miljard euro. Tachtig procent daarvan gaat naar de grote massa-aanbieders maar er is dus nog een marktpotentieel van 20% voor ons, door het bieden van toegevoegde waarde. En als je verder kijkt naar de ZZP-markt dan ligt daar ook nog een wereld aan mogelijkheden. Kleine klussen die nu uitbesteed worden, kunnen ook prima gedaan worden door onze eigen Hubo-mensen”, vertelt Janssen. Voor Hubo is het dus niet zozeer een heruitvinding van het merk als wel het doorpakken op wat er altijd al was en wat ook altijd al enorm gewaardeerd werd. En dat lijkt DGN Retail geen windeieren te leggen.

Gertjo Janssen vertelt tijdens What’s going on in Retailing over de transitie van Hubo. Hij laat daar zien hoe je als merk zorgt dat je niet inwisselbaar wordt en hoe je meerdere stakeholders meekrijgt in je ideeën.

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018