Interview Frits van den Bos

Interview Frits van den Bos

Interview met Frits van den Bos, manager innovatie, GS1 Nederland

fritsvandenboschOp What's Going on in (R)etailing?! 2014 is Frits van den Bos moderator bij de educational stream Supply Chain Management. Hij spreekt daar samen met Tom van Geemen, directeur van Wolkyshop en Stephan van den Eijnden, commercieel directeur PostNL Pakketen over de rol van Supply Chain Management.

Voorafgaand aan What's Going on in (R)etailing?! vroegen wij Frits zijn visie en ervaringen. 


Als u terugkijkt op de afgelopen 10 jaar, wat zijn dan de meest opvallende gebeurtenissen en belangrijkste innovaties op het gebied van retail?

Allereerst is daar de opkomst van online retail. Wie heeft zien aankomen dat een partij als Amazon of onze eigen Bol.com zo sterk zouden groeien? De verwachting is dat de omzet van online retail in Nederland zal groei van 4.6 milard nu naar 9.2 miljard euro in 2020. Dat is ruim 8 procent van de totale retail omzet. Veel bedrijven zien dat nog niet of willen het niet zien. Ze doen niet aan online retail of zien het nog als een proeftuin die geld kost terwijl in de winkels het geld wordt verdient. Maar dat gaat veranderen. Of liever dat moet veranderen. De vraag moet zijn: als online me geld kost, heb ik dan nog een toekomst?

Hoe zou u de huidige situatie van de retailsector het best kunnen omschrijven en waarom?

De groei van online retail en de crisis maken dat de traditionele retailsector moeilijke tijden doormaakt. Bij de pakken neerzitten helpt niet. Het is zaak dat retailers een handreiking doen naar de consument met een beter aanbod en meer service tegen een prijs die past hij het huidige budget van die klant. Zorg dat je bent waar de klant is, altijd en overal, online en off line. Dat vraagt investeringen en dat geld moet natuurlijk ergens vandaan komen. Supply chains moeten steeds efficiënter opereren.

Hoe is de rol van Supply Chain Management hierin veranderd?

Supply Chain Manager moet niet alleen zorgen dat de te verkopen producten op de winkelvloer komen maar vooral ook in de juiste hoeveelheden: niet te weinig en zeker ook niet te veel. De kosten van nee verkoop zijn hoog, maar overtollige voorraden blokkeren de verkoopkanalen. Die uitdaging wordt alsmaar groter nu we met steeds meer kanalen de consument proberen te bereiken. Waar heb je wanneer de goederen nodig en waar leg je ze tot die tijd neer? Retailers als Aktiesport en Kijkshop bewandelen nieuwe wegen en leggen niet meer alle productvarianten in hun winkels. Je kunt ze daar wel digitaal selecteren, bestellen en kiezen of je ze daar de volgende dag wilt ophalen of thuis laat bezorgen. De winkel wordt daar bestel- en ophaalpunt.  

“Omnichannel retailen: naar een efficiënte en flexibele supply chain”, hoe kunnen retailers dat realiseren? 

Omnichannel vraagt goede afspraken over wie wat doet in de supply chain en het delen van  informatie tussen de betrokken partijen. Wat doe je met spullen die de klant bij jou online kocht en nu bij jouw franchiser terugbrengt waar ze niet in het winkelassortiment zitten?  En krijg je dan je betaalde provisie terug van het online platform waar de verkoop tot stand kwam. En hoe maak je als fabrikant goede afspraken met je afnemers als je ook online direct aan de consument wilt verkopen? Ricosta, een Duitse schoenleveranciers, veilt zijn online orders onder zijn detaillisten. Pas als die de order niet willen hebben levert hij zelf uit.

Informatie delen tussen partijen is voor veel partijen nog een behoorlijke uitdaging.  Veel traditionele retailers zitten met een woud van ICT systemen die door de jaren heen zijn ontwikkeld, uitgebreid en aan elkaar geknoopt. Ze durven deze systemen niet of nauwelijks te vervangen ook al zijn ze vaak verouderd. Online retailers kunnen daarentegen wel gebruik maken van de mogelijkheden van state of the art technieken.  Voor beiden geldt overigens dat ze deze systemen moeten koppelen met de systemen van hun leveranciers en of dienstverleners. Standaards helpen daarbij. Traditionele retailers weten dat al langer. Online spelers dwingen nog vaak hun eigen formaten op.

Wat zijn goede voorbeelden van innovatie rondom SCM?

Google! Ze hebben alleen informatie en zorgen ervoor dat je binnen het uur het gewenste product in huis hebt. Toekomst muziek? Nee! Google Shopping Express werkt al in San Francisco en Londen. En als je goed naar hun site kijkt weet je dat ze het ook in delen van Nederland kunnen gaan uitrollen. Moet je eens kijken wat er gebeurt als Google gaat samenwerken en Thuisbezorgd.nl en jouw pizzaboer op google shopping express gaat.  


What's Going on in (R)etailing

What's Going on in (R)etailing?! is hét jaarlijkse netwerkevent waar retailers en fabrikanten elkaar ontmoeten. Het is one-stop-shopping voor industry professionals en biedt u in 1 dag: visies, strategieën, best-practices, netwerken en een overzicht van technologische ontwikkelingen en oplossingen. Met meer dan 500 high-level deelnemers in 2013 hopen wij u (ook) in 2014 te mogen begroeten.

Bekijk het uitgebreide programma

Leave a reply

What's going on in Retailing?! website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018